03 Februari 2008

Betulkah Pirdaus Tidak Kisah Jika Tidak Di Pilih

Berbagai kenyataan dan berita mengenai pemimpin UMNO yang disebut akan bertanding dalam PR Umum akan datang. Terkini Utusan menyiarkan kenyataan bekas Imam Mesjid Negara, Pirdaus Ismail yang lebih terkenal dengan panggilan "Imam Duit".





Bekas calon Barisan Nasional (BN) kawasan Permatang Pauh, Pirdaus Ismail ‘tidak kisah’ sekiranya beliau tidak terpilih sebagai calon pada pilihan raya umum ke-12 akan datang. Sebaliknya, beliau berkata, kemenangan BN di kawasan panas itu adalah agenda yang harus diberi perhatian sepenuhnya terutama di kalangan pemimpin, ahli serta jentera parti berbanding dengan soal calon."Hak memilih calon terletak sepenuhnya di tangan Perdana Menteri,dan persoalan sama ada saya dipilih atau tidak, saya tidak kisah dan ia tidak akan membebankan saya. "

Kenyataan Pirdaus yang melabelkan Paklah sebagai Mujadid sangat mengejutkan kita semua. Sikap mengampu yang melampau ini sangat meragukan kita adakah Pirdaus memang tidak kisah jika sekiranya dia tidak dipilih sebagai calon. Apa lagi kenyataanya tidak disokong oleh mana-mana Mufti.

Pirdaus dilihat sebagai bukan manusia normal atau tokoh politik ternama, jauh sekali untuk mengambil pendekatan agama yang dia sendiri belajar dan mengajar orang khususnya dalam soal "sabar".Rujuk balik kes perbicaraannya Parlimen Permatang Pauh. Perangainya macam cepat pemarah, tidak sabar, pembohong dan sanggup menyepak tong-tong undi kerana dia kalah dengan Wan Azizah menggambarkan sikap dan watak sebenarnya.

Sepatutnya beliau menunjukkan kesabaran yang tinggi yang sepatutnya dimiliki oleh seorang pejuang. Sesudah itu redha dengan takdir Illahi bukannya dengan menyepak tong undi. AWAS sekali ini jauhkan peti unti dari Pirdaus, mana tau kalau dia bertanding dan kalah sekali lagi kita bimbang dia akan sepak sekali lagi. Yang bahayanya kerana peti undi lutsinar SPR taklah sekuat dulu. Pecahlah jawabnya...

Tiada ulasan: