22 Jun 2009

Menghapuskan lipas di rumah

anuarani

Membunuh lipas dengan cara yang tidak bijak:
Memijak atau memukul lipas dgn kasut atau suratkhabar atau penyapu.
Lipas betina ada ribuan telur halus dalam perutnya. Telur ini tidak pecah kerana sangat kuat. Ia akan bertaburan merata-rata tempat. Jika dah terbuat jugak, pastikan tempat terbenyeknya lipas itu dibersihkan dan di-lap betul-betul dgn air dan sabun.

Membunuh lipas dgn cara natural tanpa insecticide dan tanpa racun:
Sediakan bottle yang ada kepala spray. Masukkan air yang telah dicampurkan dengan sabun mandi. Bila nampak aje lipas, spray ke atasnya. Lipas akan mati cepat sebab tidak dapat bernafas kerana ia bernafas dari kulit kepala sehingga ke kulit badan. Air dan sabun akan menutup lubang nafas mereka.
Dapatlah jimat duit sikit daripada dok memperkayakan pembuat Baygon dan Ridsect. Gunakan duit tu untuk bersedekah.

Memerangkap lipas dgn cara natural tanpa insecticide dan tanpa racun:
Sediakan botol kaca yang terbuka mulutnya seperti botol jam dan madu. Letakkan sedikit serbok kopi atau koko dalam botol.
Letak berhampiran dinding atau tempat yang biasa nampak lipas. Biasanya lipas boleh panjat masuk botol tapi tak dapat nak keluar.
Bila dah terperangkap, spay dgn air sabun.

Mengurangkan peluang lipas cari makan dan bertelur:
MENJAGA KEBERSIHAN ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN.
Jangan biarkan sampah sarap di rumah
Selalu cuci bilik air
Sinki rumah perlu sentiasa bersih, di dalam, di bawah dan sekelilingnya
Buang baju buruk, kasut buruk, buku buruk dan kertas buruk. Lipas suka makan kertas
Seperti nasihat Nabi, makan perlu alas supaya makanan tidak bertaburan ke atas lantai.
Seperti nasihat Nabi, makan biar beradab, iaitu sedang duduk. Kalau biar anak-anak makan nasi atau biskut atau cokelat merata-rata rumah sambil berjalan atau berlari atau berpindah-pindah, memanglah nak jemput lipas, kuman, cacing dan macam-macam lagi.
2 atau 3 minggu sekali, angkat pakaian keluar dari almari dan bersihkan dgn vacuum. Juga buat yang sama di dalam laci-laci di rumah.
Jangan biarkan pakaian kotor di belakang pintu atau sangkut di sana-sini. Terus masukkan dalam bakul standby utk basuh. Lipas seronok bau peluh.
Jangan simpan pasu bunga palsu atau bunga betul dalam rumah. Hiasi rumah tanpa kedua-dua ini.

Mengurangkan lebuhraya lipas
Tutup retakan atau rekahan di dinding atau di lantai atau tingkap dgn silicon atau kapur.
Pastikan lubang saluran air kumbahan tertutup dgn grill yang rapat.
Begitu juga di ceiling.

Jika lipas merangkak-rangkak dan berterbangan macam filem ngeri Omputih, maka terpaksalah menggunakan racun untuk mengurangkannya.
Buat racun buatan sendiri yang tidak sebahaya spray insecticide baygon, ridsect dan sebagainya. Namun racun buatan sendiri ini tetap berbahaya, maka jauhkan daripada kanak-kanak.
Bahan-bahan untuk racun buatan sendiri:
Satu bahagian serbuk borik acid ( ini yang pembuat mee kuning dok kasik kita makan tu walaupun dah diharamkan oleh kerajaan )
Dua bahagian tepung gandum
Satu bahagian koko
Gaulkan dan letak di di dalam kotak kertas yang kecil. Jangan terhidu tau. Sebelum start process, ikat sapu tangan atau singlet kat muka supaya hidung tertutup.
Letakkan di tempat-tempat gelap seperti bawah kabinet dapur dan belakang almari dan sebagainya.
BASUH TANGAN ANDA !!!!!!!!
Bahan-bahan ini menarik perhatian lipas. Lipas makan dan suapkan pula pada anak-anaknya yang dok lepak dalam telur warna cokelat. Anak-anaknya akan mati dan tak sempat membesar dan membiak.

Semoga info ini membawa manfaat pada yang mempunyai masalah lipas.

18 ulasan:

yong ibu chem berkata...

thankss yb.. rumah sy memang banyak tul lipas ni..

Tanpa Nama berkata...

Mana nak dapat BORIK ACID... pernah dengar tapi ada di pasaran rupanya. Kedai mana tu?

mr edz berkata...

dr, mintak copy untuk laman blog saya. boleh?

DRS. KHALIL IDHAM LIM berkata...

ok boleh.....

Uo berkata...

salam dr...

saya nak amik artikel nih letak kat forum Utara Online boleh x?

Alif H'ng berkata...

Benda ini sudah ternyata sebagai Islam kenalah jaga dari segi kebersihan, maknanya kalau kita menjaga kebersihan diri kita pun bersih hati pun bersih dan suci. Kalau kotor hati nurani pun kotor maka kotorlah keseluruhan anggota badan kita, sebagai ketua keluarga bergelar seorang ayah hendaklah jadi seorang ayah yang bersih supaya sekeluarga pun bersih.

tanya diri adakah diri kita bersih?
kalau kotor maka cucilah sehingga bersih
supaya menanggalkan semua kekotorannya...

keyha azkiya berkata...

i hate lipas ouh !
baunya busuk banget

Tanpa Nama berkata...

macam mana nak hapuskan CICAK pula?

kaiban berkata...

bagus info tu,tp rumah ana byk ciciklah,tahi bersepah ada petua tak YB

boyaijau berkata...

terima kasih drs idham atas statement yg berguna utk saya sekeluarga...

"..kadang2 duk pikiaq macam mana nk kurang/hapuskan lipas dalam rumah..."

Tanpa Nama berkata...

daun pandan pun bleh digunakan untuk menhindari drpd lipas...saya letakan dlm kabinet,kereta dan tempat2 yg lipas suka...

abu muaz berkata...

lipas ni kalau kita samakan macam umno boleh tak? Busuk lagi membusuk.

Tanpa Nama berkata...

Hapus cicak.

Baki milo/koko dimasukkan dalam botol/balang/bekas yang tinggi seperti jug dan letakkan di tempat yang ada cicak. Cicak akan masuk ke dlm balang untuk hirup minuman kegemarannya. Pastu bunuhlah ikut kreativiti sendiri asalkan ia cepat mati. conth: masukkan dalam beg plastik & pukul/gali lubang dalam2, tuang cicak2 tu dan pukul.

Aku berkata...

macam mana pulak...nak hapus kaatk

dulu umno berkata...

nak hapus katak mudah aje,keluar barisan masuk bulatan,he2

Tanpa Nama berkata...

adakah lipas akan mati jika tiada kepalenya..?

sal-nurbeena berkata...

Info yang sangat2 bagus. Saya minta izin untuk copy dan sharekannya

Tanpa Nama berkata...

marah.lipas di saya rumah saya bersih lagi tidaklah haha