11 Julai 2009

BERSATU PERAK, umum Presiden baru.

Email Oleh : mohd hafez sabri

Ipoh, Perak Gabungan Mahasiswa Bersatu perak (BERSATU) baru-baru ini membuat pengumuman berikutan pertukaran presiden NGO tersebut.

Jawatan presiden yang sebelum ini disandang oleh Mohd Hafez bin Sabri mahasiswa Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya telah diserahkan kepada teraju baru iaitu Mohd Yusuf bin Ismail, mahasiswa Fakulti Ekonomi, Universiti Islam Antarabangsa.

Menurut sumber NGO yang juga mewakili suara seluruh anak muda dan mahasiswa Perak Darul Ridzuan tersebut, perlantikan tersebut dibuat memandangkan Mohd Hafez bin Sabri telah mengambil keputusan untuk berundur memimpin persatuan tersebut disamping telah menamatkan pengajian pada semester lepas.

Menurut bekas presiden NGO tersebut, Saudara Mohd Hafez bin Sabri yang kini menjadi pengerusi ahli lembaga pengarah merangkap pemegang amanah, perlantikan ini dibuat adalah berdasarkan klausa di dalam perlembagaan dimana Ahli Lembaga Pengarah (ALP) berhak melantik sesiapa sahaja untuk menjadi presiden kepada persatuan tersebut.

Tambah beliau lagi, sebagai sebuah badan NGO yang dibuat melalui ikatan amanah juga, persatuan tersebut tidak memerlukan Mesyuarat Agung untuk melantik kepimpinan baru memandangkan ianya bukannya syarat yang terdapat di dalam perlembagaan badan NGO mahasiswa ini.

Selain itu beliau turut memberi keyakinan bahawa kepimpinan Bersatu Perak yang baru akan lebih merancakkan lagi kebangkitan anak muda dalam mendepani segala rintangan perjuangan yang akan dilalui.

Tiada ulasan: