11 Julai 2009

GURU-GURU MANIK URAI

Email Oleh : Naninu Sakun

Guru-guru Manik Urai! Sesungguhnya pilihanraya kecil akan diadakan di Manik Urai dan sudah pastilah ada guru-guru yang akan mengundi di sini, di Manik Urai. Saya yakin, guru-guru disini tahu membezakan yang mana intan yang mana permata dan yang mana kaca. Sudi saya ingin membawa renungan para guru di Manik Urai tentang peristiwa yang berlaku pada isteri saya sewaktu pilihanraya Parlimen Bukit Gantang. Isteri saya merupakan seorang guru dan dihantar bermacam2 sms seperti menghasut isteri menyokong BN. Sampai sekarang saya masih menyimpan risalah yang dikirimkan oleh pengirim yang tak bernama terus ke sekolah tempat isteri saya mengajar. Nampak sangat bacul pengirim surat ini.
Bila dibaca nyata ia datang dari BN. Tapi tak beranilah nak menuduh almaklum pengirimnya memang penakut untuk meletakkan namanya. Isteri saya juga mendapat sms setiap hari terutama sampai saat untuk mengundipun diberi peringatan sampaikan isteri saya mulai rasa takut. Namun, saya kuatkan semangat isteri saya dengan berkata kita buat ini untuk kebenaran dan keadilan agar kita tidak dipersoalkan di akhirat kelak. Alhamdulillah saya dan isteri mengundi untuk MB Rakyat MB Nizar. Yang hairannya kenapakah saya tidak mendapat mesej atau surat sedemikian? Jawapannya mungkin sayani lelakikot?

Kepada warga pendidik di Manik Urai, saya rasa mungkin, saya ulangi MUNGKIN, strategi ini digunakan sekali lagi di Manik Urai. Bukan menuduh tapi anggapan sahaja. Jangan pulak BN mengamuk bila saya keluarkan kenyataan ini. Ingat BN, adik saya bercerai berai disebabkan jerat anda. Saya dan seluruh ahli keluarga saya tidak akan maafkan BN selama2nya. Insyaalah saya akan dedahkan perkara ini juga bila sampai masanya. Kepada warga pendidik yang mengundi di Manik Urai, ingatlah kita kena berani dalam menegakkan kebenaran. Jangan nanti bila jadi sesuatu pada keluarga kita barulah kita nak bertindak. Saya dan keluarga saya dah kena tapi Alhamdulillah memang kami tidak pernah mengundi Bn pun. Ingatlah warga pendidik, walau kita ini cikgu biasa saja tanpa ada pangkat atau kedudukan di jabatan, kita jangan takut untuk menegak kebenaran. Lakukan yang sebaiknya demi masa depan anak didik kita agar tidak terus dibohongi Bn. Teringat saya di Daerah Larut Matang dan Selama ini, kalau cikgu2 aktif dengan pembangkang, kena dipindahkan ke sekolah cinalah atau sekolah2 yang jauh2 TETAPI kalau gurubesar2 buat benda yang tak elok seperti berkhalwat, tau apa jawapannya, KITA TUTUP KES. Dimanakah keadilan? Wallahuaklam...

ANAK KOMANDO REJIMEN 1

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HIDUP MESTI BERANI DLM MENEGAK KEBENARAN. TAHNIAH PENULIS!

Tanpa Nama berkata...

jgn takut guru2 manik urai. kita ada ALLAH

Tanpa Nama berkata...

Saya pun guru jugak dan insyaAllah saya akan tetap sokong/undi PI sampai bila-bila.