05 Julai 2009

Duri Dalam Daging kepada Pakatan Rakyat.

PAS LENGGONG LENGGONG PERAK

Saya tercari-cari tajuk yang sesuai untuk menulis artikel ini. Adakala boleh dikatakan sesuai dengan musuh dalam selimut. Namun kedua-dua tajuk ini pada persepsi awal akan menimbul kecurigaan kepada ahli dan penyokong PR sendiri. Penulisan dan persepsi ini tidak kepada ahli dan penyokong PR.

Setelah kemenangan dalam PRU 12 dan setelah PR dijelmakan, kita boleh melihat rentetan ujian yang kita hadapi. Kita panjatkan kesyuluran kepada Ilahi kerana memberikan kapada PR pemimpin yang bijak menangani ujian-ujian yang diterima. Begitu juga kesyukuran kepada ahli kerana faham akan keadaan dan bijak dalam menghadapi sebarang ujian.

Rentetan Ujian Kepada PR

1. Sejak fitnah liwat keatas DS Anwar,

2. Muzakarah umno dan PAS

3. Masalah di Selangor ,

4. PRK Kuala Terengganu,

5. Tahanan ISA kepada Tresa Kok

6. Rampasan kerajaan Perak,

7. PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau

8. Tuduhan rasuan TKM1 Pulau Pinang,

9. Cadangan Kerajaan Perpaduan

10. Peruntuhan Rumah penyembelihan babi di kedah dan

11. Masalah Perumahan Pulau Pinang

Dari rentetan tersebut ada ujian-ujian lain yang juga turut mencemaskan ahli dan penyokong PR.

Kesemua 9 ujian dapat dilalui dengan natijahnya menambah kesepakatan PR. Kita berdoa semoga ujian-ujian yang sedang dan akan kita hadapi akan mengukuhkan perpaduan dalam kesepakatan PR.

Kita boleh tunjuk dan buktikan perpaduan yang kita bina dibina atas asas yang kukuh iaitu persefahaman. Bukti yang hampir ialah

1. Majlis makan malam DAP di Air Kala ( Perkampungan cina)

Masyarakat melayu dan india turut hadir dan bergaul dalam suasana mesra dan ceria. Tiada rasa curiga dan takut serta prajudis bagi semua yang hadir.

2. Road Show Bubar dun Perak di markaz PAS Lawin (Kampong melayu)

Begitu kehadiran masyarakat cina dan india dalam keadaan aman dan mesra.

3. Semasa PRK Bukit Gantang, Bukit Selambau, Penanti, PRK KT dan nun jauh di Sarawak.

4. Sidang DUN bawah pokok.

5. Banyak lagi bukti dan contoh yang boleh dikemukakan.

Berbalik kepada topic asal penjurusan artikal ini ialah kepada tindakan pegawai kerajaan yang tidak professional malah lebih-lebih dari umno/bn. Fenomena ini desebabkan kebanyakan pegawai kerajaan ini yang menjadi ahli umno dan parti komponen bn yang lain disamping telah 50 tahun bn menguasai kerajaan. Sikap tidak professional ini juga disebabkan oleh factor konflik kepentingan peribadi yang dihadapi oleh pegawai kerajaan berkenaan.

Kita bincangkan Kerajaan dalam 4 dimensi

1. Kerajaan ( Yang dipertuan Agong/Sultan)- Jelas kuasa dalam perlembagaan

2. Kerajaan Persekutuan - Jelas kuasa dalam perlembagaan

3. Kerajaan Negeri- Jelas kuasa dalam perlembagaan

4. Kerajaan Tempatan - Jelas kuasa dalam perlembagaan

Kita focus kepada kerajaan PR Perak,

Perangai dan tingkahlaku SUK, Penasihat Undang-undang, Setiausaha dewan, Mufti, Setiausaha Sultan merupakan watak-watak yang amat jelas dan terlalu amat difahami oleh masyarakat. Pegawai-pegawai kerajaan yang lain seperti di kerajaan tempatan yang lain bagaimana?

Diluar system Kerajaan Negeri pula seperti yang tersenarai diatas ialah pegawai kerajaan yang tiga lagi. Segala tindakan tidak professional kakitangan kerajaan yang tiga lain itu menjadi penyumbang utama kepada kekusutan dan rampasan kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di Perak.

Bagaimana RTM berperanan?

Bagaimana Polis berperanan

Bagaimana mahkamah berperanan

Bagaimana pentadbiran guru berperanan

Zahid hamidi buat JKKP

Semuanya diketahui dan kita boleh lihat dan fahami.

Sedangkan kita hanya menguasai satu dari empat.

YAB Lim Guan Eng pernah mendedahkan sukarnya untuk membuka akaun amanah untuk rakyat pulau pinang. Sedangkan Khir Toyol buat hotel di makkah atas namakerajaan negeri tapi duit tak masuk ke kerajaan negeri.

Mantan TKM1 Pulau Pinang disiasat SPRM. SPRM minta sumbangan dari MB N Sembilan dan selepas beberapa kes siasatan SPRM selesai.

Di Perak segala kecalaruan dan keharuan dan tak tentu hala dibiarkan saja. Bn buat dek saja. Bn buat nohin saja. Apa orang nak kata dilantakkan saja. Bn menodai sesuka hati saja. Kerana mereka mendapat sokongan yang kuat dari tiga kerajaan yang di atas.

Kerana itu semua ahli dan penyokong PR sepatut faham situasi ini. Pemimpin PR hendaklah berusaha menerangkan konsep pengasingan kuasa ini kepada rakyat dengan jelas. Bila rakyat dapat melihat ini dengan jelas maka rakyat akan bersama PR.

Keadaan yang berlaku disemua keadaan ujian yang PR hadapi sekarang ini ialah menifestasi dari tidak professional pegawai kerajaan yang tiga tadi. Dan keadaan tersebut memerangkap Ahli dan pemimpin PR dalam kemelut. Pemimpin PR terpaksa buat kerja banyak untuk menerangkan dan menempis segala tuduhan dan dakyah. Ahli pula berada dalam kerisauan dan ketakutan serta kebimbangan sesuatu petaka kepada PR.

PR juga berdepan dengan duri diluar daging seperti media-media. Sememangnya sejak dari dulu-dulu lagi media sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan kesepakatan kita.

Keadaan kecelaruan disemua negeri Pakatan Rakyat adalah disebabkan ketidak profesiaonal pegawai kerajaan negeri sendiri dan hasutan pegawai kerajaan persekutuan, dan ditambah oleh adu domba media.

Kes terbaru di Kedah dan Pulau Pinang ini juga dari tindakan penguasa kerajaan tempatan yang bertindak atas arahan bn. PR yang terdiri dari PAS, DAP dan PKR harus bijak menghidu kelicikan bn ini.

Kita nak buat sidang DUN depa kunci polis jaga depa panggil geng pakida lanyak pemimpin kita. Depa panggil sidang dun depa panggil polis angkut dan angkat speaker kita dengan panggil polis dan bawa pistol masuk. YB karpal Singh diserang oleh samsing umno diparlimen polis tak buat apa-apa. Ada orang nak minum di restorant dibawah pejabat DAP perak di Ipohkena heret dan tangkap. Macam-macam lagi.

Di Pulau pinang TKM1 dan TKM2 dah pergi untuk membincangkan penyelesaian. Pihak media hasut juga rakyat untuk memaksa YAB Lim Guan Eng terpaksa membuat kenyataan.

Jadilah begitulah juga keadaah dikedah sekarang. PBT yang lebih dengan dokongan kerajaan persekutuan memerangkap kerajaan negeri .

Kalau dipulau pinang mereka memerangkap antara DAP dan PKR, Dikedah mereka memerangkap DAP dan PAS. Di Perak ketiga-tiga terperangkap namun dalam perak kita amat berpakat. Kesepakatan kita diperak kental dan utuh. Kita hendaklah menjadikan kesepakatan kita diperak ini sebagai satu model.

Diselangor mereka tidak Berjaya memerangkap berkat dari kecekapan kepimpinan PR negeri Selangor. TS Khalid PKR dibantu dengan saff kepimpinan PKR. DR Hasan Ali dibantu oleh saff kepimpinan PAS Selangor manakala Tressa Kok dengan saf kepimpinan DAP Selangor. Di Selangor lega buat masa ini mungkin disebabkan setelah diserang kita menyerang. TS Khalid Saman SPRM. Tressa Saman Menteri Dalam Negeri dan lain-lain.

Jadi sebagai kesimpulan mengikut suatu teory dalam permainan bolasepak ada yang menyebutkan bahawa menyerang adalah satu strategy pertahanan yang baik.

Semoga kepimpinan PR sentiasa faham dan bijak mengenal tektik dan strategi bn/umno

3 ulasan:

Unknown berkata...

"Jadi sebagai kesimpulan mengikut suatu teory dalam permainan bolasepak ada yang menyebutkan bahawa menyerang adalah satu strategy pertahanan yang baik"

Betul YB, tapi kelemahan dalam permainan ini adalah:-

1. Lambat dan lembab dalam membuat 'counter attack".

2. Pemain suka memarahi dan menegur pemain sepasukan di atas padang semasa perlawanan.

3. Pemain selalu nak tunjuk hebat, nak jaringkan gol individu tak mau passing bola kepada pemain lain dalam pasukan.

4. Bermain sambil lewa, jika pemain lawan tidak menyerang, mereka pun tidak menyerang bersungguh untuk mendapatkan kelebihan gol yang banyak.

5. Dalam permainan, pemain selalu tinggalkan posisi dan lebih anehnya penjaga golpun larikan bola untuk jaringkan gol di gawang lawan.

6. Kerjasama sepasukan lemah, ada pemain malas kejar bola dan tak membantu rakan sepasukan.

Unknown berkata...

stuju!

Tanpa Nama berkata...

biasa lahhh... adat dunia durian mula luruh buang buruk... sementara nak dapat yg elok...