09 Julai 2009

PPSMI dimansuhkan setelah habis RM 12 Billion ?

Berapa kos PPSMI setakat ini!

Tidak banyak orang yang tahu!

Atau tidak ada yang berani berkata benar!

Atau semua orang yang terlibat terlalu sibuk membelanjakan wang ini dengan tidak mengira sebanyak mana dan apa yang betul-betul diperlukan.

Namun sumber-sumber yang dapat dipercayai mengatakan bahawa RM 12 BILION adalah anggaran yang tidak jauh lari dari jumlah yang sebenar.

Kami cuma berkata, berikan:

1 bilion untuk industri buku dalam bahasa Melayu, dan
1 bilion lagi untuk industri terjemahan buku ke dalam bahasa Melayu,

Kita akan dapat memandaikan bangsa dengan lebih berkesan daripada menggunakan bahasa Inggeris! Sekaligus, kita memperkasakan bahasa Melayu.

( Prof. Emeritus Abdullah Hassan, Pengarah, Institut Peradaban Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris http://profabdullah 1.wordpress. com/2009/ 05/18/berapa- kos-ppsmi- setakat-ini/ )

3 ulasan:

yes berkata...

Kalau benar 12 bilion telah di belanjakan dan hasilnya tak memuaskan, nampak sungguh betapa kurang pandainya pemimpin Malaysia yang ramai darinya ada lah terdiri dari orang Melayu.

Gedong Lalang berkata...

Wow 12billion. Kerajaan telah membelanjakan wang rakyat begitu banyaknya tanpa membuat kajian terperinci. Dengan melaksanakan PPSMI secara terburu buru tanpa mendapat nasihat dari para cendiakawan menyebab ia gagal. Ini semuanya didorong sikap untuk menolong kroni kroni untuk mendapat tender tender bagi Kementerian Pelajaran.

Sekarang PPSMI telah dihapuskan bermakna 12billion yang dibelanjakan itu membawa hasil yang kurang memuaskan. Dalam melaksanakan rancangan memperkasakan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris Kementerian Pelajaran perlu melatih guru guru yang benar benar mampu untuk mendidek anak anak dengan berkesan. Tanpa latihan yang cukup anak anak akan menjadi mangsa dari tercicir untuk mendapat ilmu.

Kamsiah yusoff berkata...

nak buat sesuatu,terburu2...kesudahannya..murid2 yg jadi mangsa..bahan eksperimen..