09 Julai 2009

Pembelajaran Bahasa Inggeris perlu disegerakan

Ahmad Baei Jaafar

Ramai yang berasa lega dengan keputusan telah dibuat terhadap Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) oleh Menteri Pelajaran mPPSMI akan dimansuhkan sepenuhnya tiga tahun lagi, namun pelajar luar bandar boleh bernaerangkap Timbalan Perdana Menteri, Datuk Sri Mahyudin Yasin petang semalam. Walaupun fas lega.

Berdasarkan keputusan itu mulai tahun hadapan murid-murid tahun satu hingga tahun tiga akan menggunakan Bahasa Melayu dalam pembelajaran dua pelajaran tersebut. Murid tahun 4 - 6 akan terus menghabiskan sisa-sisa PPSMI hingga 2012.

Dewan Bahasa dan Pustaka dan penerbit buku teks sudah boleh buat persiapan untuk mengembalikan ke Bahasa Melayu dan Cina juga India. Manakala stok lama boleh dihabiskan dalam tempoh tiga tahun lagi itu. Yang pasti penerbit tidak rugi kerana mereka tidak mencetak dalam jumlah yang banyak setiap tahun.

Tetapi persoalan sekarang, sudahkan kerajaan bersedia dengan korikulum baru untuk Bahasa Inggeris? Kerajaan terutama menteri yang terlibat harus sedar bahawa murid sekolah rendah dan menengah di luar bandar, malah bandar juga tidak pandai bahasa tersebut bukan kerana tidak minat atau tidak pandai. Kerajaan harus sedar, orang Melayu minat Bahasa Inggeris tetapi sistem dan kaedah pembelajaran Bahasa tersebut tidak mengikut cara yang betul.

Menteri tidak tahu keadaan sebenar kerana mereka jarang turun padang melihat guru di luar bandar mengajar anak murid mereka. Kesilapan guru-guru inilah yang menyebabkan orang Melayu tidak pandai berbahasa Inggeris.

Jadi, pendekatan pembelajaran oleh guru perlu dipantau oleh kementerian. Sistem latih tubi, penggunaan bahasa dan perbualan seharian perlu dilakukan secara serius. Jika semua itu dapat dilakukan oleh kementerian, masalah bahasa Inggeris itu tidak akan timbul lagi. Apabila tamat tahun 6 mereka sudah berani berbahasa Inggeris.

Oleh sebab itu, pelajaran Bahasa Inggeris dalam bentuk dan pendekatan baru itu perlu dilakukan segera mulai tahun hadapan. Janganlah menunggu hingga tiga tahun lagi baru sistem itu baharu hendak dimulakan.

1 ulasan:

yes berkata...

Di harap masa yang akan datang kita nak lihat anak cucu menteri belajar di dalam negara , sekurang kurang nya di peringkat sekolah rendah. Juga kita nak lihat anak menteri menyertai PLKN.