15 September 2009

Ibu tunggal saudara baru terlantar perlukan bantuan

Oleh : Zamri keciks

ALOR SETAR, 13 Sept: Kunjungan Pembela dan Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis tengah malam tadi ke rumah puan Fatimah Abdullah, 29 tahun di Flat Simpang Kuala, Alor Setar berkesudahan dengan linangan air mata semua yang terlibat.

Ini memandangkan dalam kesibukan sebahagian besar umat Islam yang berkemampuan menyediakan pelbagai keperluan untuk menyambut ketibaan 1 Syawal akan datang, masih ada umat Islam di negara ini yang hidup dalam kesusahan dan melarat.

Lebih memilukan hati dan perasaan apabila melihat yang menanggung kesusahan itu dalah seorang ibu tunggal dari kalangan saudara baru.

Menurut Basir Haji Ismail, setiausaha agung Pembela, mereka dimaklumkan oleh pengerusi Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis tentang nasib yang menimpa seorang saudara baru berstatus ibu tunggal yang hidup dalam keadaan yang amat daif.

Kata Basir, berdasarkan maklumat tersebut beberapa wakil Pembela dan aktivis PAS Kubang Pasu telah pergi menemui saudara baru berkenaan malam tadi. Sungguh mengejutkan kerana kami mendapati keadaan kehidupan saudara baru tersebut cukup daif kerana tidak ada apa-apapun makanan lain kecuali setengah kampit beras.

�Kunjungan kami pada asalnya hanyalah untuk memberi sedikit sumbangan dari dana tabung kemanusiaan Pembela," katanya.

Setelah melihat sendiri keadaan saudara baru berkenaan, maka pihaknya rasa terpanggil untuk membuat rayuan dari kepada seluruh umat Islam di negara ini yang berkemampuan supaya tampil memberi bantuan kepada Fatimah yang sedang dalam kesusahan.

Dari maklumat yang diterima dari Fatimah, kehidupannya amat susah sekali..setelah diceraikan oleh suaminya kira-kira 2 tahun lalu. Kini ia tidak ada apa-apa yang ditinggalkan oleh suaminya kecuali terpaksa membesarkan ketiga-tiga anaknya yang masih kecil yang berumur antara 2-8 tahun.

Buat masa ini saudara baru ini menumpang di rumah Yayasan Islam Negeri Kedah tidak termasuk bayaran bil air dan elektrik yang terpaksa ditanggung oleh pihaknya sendiri.
(Gambar:Fatimah bersama dua anaknya, hanya nasi puteh tanpa lauk yang sedang di makan oleh anak kecil ini.)

Ketika berkunjung ke rumahnya kami mendapati anak sulung (lelaki) terlantar di katil kerana cedera di bahagian bawah mata akibat terjatuh ketika bermain di luar rumah pada siang hari.

Tidak ada ubat yang mampu diberikan, apa lagi untuk membawanya ke klinik berhampiran. Dua lagi anaknya sedang menjamah makanan iaitu nasi putih yang tidak berlauk, kata Basir.

Lebih malang lagi, anak sulungnya yang berumur lapan tahun tersebut tidak lagi dapat meneruskan pengajian kerana tidak mampu untuk menyara kos persekolahannnya setiap hari.

Fatimah, nama asalnya Lim Yen Thik berkata, "Saya tidak tahu nak buat apa-apa, kecuali menjaga anak-anak yang masih kecil. Nak kerja cari duit, susah, lebih-lebih lagi kalau jauh dari rumah."

"Kalau ada masalah, saya mengadu kepada Haji Ibrahim Lai kerana dia adalah pengerusi Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis. Keluarga kandung langsung tak mau ambil peduli tentang saya lagi kecuali saya bersetuju balik semula kepada agama asal (Budha)," katanya.

"Rasa perit apabila memeluk agama Islam, keluarga kandung buang saya. Jiran tempat tinggal (Melayu) pun tak mahu berkawan kerana mereka anggap saya bukan orang Islam, tak tahulah apakah ini ujian dari Tuhan kepada saya," katanya.

Sehubungan itu, Basir bagi pihak Pembela ingin merayu kepada orang ramai, khususnya umat Islam yang berkemampuan supaya dapat menghulurkan sumbangan kepada Fatimah dengan seberapa segera.

Sumbangan tersebut boleh dimasukkan ke dalam akaun peribadinya atas nama LIM YEAN THIK, nombor akaun Maybank 1521 7003 1022 ataupun menghubunginya di talian 019-514 7892 . Keterangan lanjut boleh menghubunginya di talian 017-484 7791 (Basir Hj Ismail).

9 ulasan:

Awanama berkata...

sy cuba bank in menggunakan maybank2u.com..tetapi tak boleh..x tau kenape..unauthorise..why???

Kuda Perang berkata...

Alangkah teruk seteruk teruknya sikap orang2 Islam di persekitaran tempat tinggal Fatimah itu.. betapa mereka sanggup membiarkan keadaan saudara seagama di depan mata begitu sahaja dihimpit kemelaratan..

Tak tahu lagi apa hendak dikatakan.. adakah kerana mereka semua kekurangan ilmu agama ataupun ada ilmu agama tetapi kurang penghayatan, wallhua'lam..

Harap menjadi iktibar kpd ummat Islam lain di masa depan.

Awanama berkata...

apa jadi dengan jabatan agama islam negeri....., depa nie wajib dapat zakat....., jangan nak bangga dapat kumpul duit zakat berjuta2.. tapi.. tak digunakan dengan sepatutnyer... nanti bila muslimah nie convert balik ke agama asal.. baru nak kecoh..... ambil tindakan segera.... mari bersama2 kita membantu mereka...

Awanama berkata...

SALAM, SAYA DAH GUNA MAYBANK2U. OK JE, SAUDARA KENA MASUKKAN NOMBOR DENGAN TEPAT DAN JANGAN ADA SENGKANG DI ANTARA NOMBOR ( CTH : 152170031022),

WALAUBAGAIMANAPUN, SILA RUJUK DENGAN WEB MASTER.
TERIMA KASIH

david ahmad muniandy a.k.a Alif H'ng berkata...

tempat kerja aku ni orang islam memang belagak cakap pandai bab agama dan pandang serong orang tarikat dan cukup membanggakan diri, kira mereka lahir keluar dah islam agak paling hebat sekali di dunia dan akhirat...bagi aku itu cuma zahir...tetapi mereka islam tak tengok dari segi batin...itu hanya orang yang belagak cakap pandai...sebab itu masa akan datang sesama islam akan cerai berai...

Awanama berkata...

Dah bank in maybank OK je.. -imam

Awanama berkata...

kenapa tak pn fatimah menjadi pembantu rumah aje...boleh bawa anak-anak dok sekali ngan majikan

mus berkata...

Saya pindahkan wang melalui M2U pada 14 Sep dan berjaya. Tetapi bila saya cuba sekali lagi pagi ini (17 Sep) didapati mesej "Account is not Authorised"

Saya tepon En Basir tapi tak berjawab la pulak...

Awanama berkata...

Saya dah bank in maybank no akaun 152170031022
ok tak ada masalah.