07 Disember 2009

Caj yang tidak diguna

Zamri Keciks

TAHUKAH ANDA BAHAWA PIHAK OPERATOR TELEKOMINIKASI MENGKAUT KEUNTUNG CHARGE YANG KITA TIDAK GUNA. CHARGENYA MUNGKIN DALAM RM0.10 SETIAP CALL YANG DIAKTIVE KE PETI SUARA, SEDANGKAN KITA TIDAK MEMERLUKANNYA.

CONTOHNYA, SEKIRA KITA BUAT PENGGILAN DAN TIDAK JAWAB / TEL OFF. SECARA AUTOMATIK PANGGILAN KITA AKAN DI HALA KE VOICE MESSEGE. UCAPAN YANG DITERIMA AKAN DIKREDIT KE AKUAN KITA SAMA ADA PRE-PAID / POST PAID. PENERIMAAN INI ADALAH TIDAK PERLU TETAPI PIHAK OPERATOR TELAH MENGAUT KEUNTUNGAN.

SEKIRANYA 2 - 3 JUTA PANGGILAN YANG TIDAK DAPAT DIJAWAB / OFF BAYANGKAN BERAPA MEREKA DAPAT DUIT DARI PENGGUNA RM200K - 300K SEHARI, KALAU SEBULAN / SETAHUN? SAMA ADA KITA SEDAR ATAU TIDAK KITA MEMBAYAR PADA PERKHIDMATAN YANG TIDAK SEPATUTNYA KITA BAYAR.

KALAU NAK CUBA, CUBA TEL PADA TALIPHONE YANG OFF / TIDAK DIJAWAB. ANDA AKAN PASTI DAPATI KREDIT AKAN DIPOTONG. SETIAP HARI 3-5 KALI CALL MASUK KE PETI SUARA, ANDA TELAH DERMA 30 - 50 SEN SETIAP ORANG PADA OPERATOR TELEKOMINIKASI.

SIAPA YANG RUGI? ORANG KAYA / BERDUIT MUNGKIN TIDAK RASA HAL INI.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

perniagaan cara tu tak de keberkatan. lambat laun akan runtuh

shay1803 berkata...

Inilah sepatutnya menjadi agenda utama kerajaan baru Pakatan Rakyat selepas PRU13 nanti. Jangan hanya jaga golongan kapitalis atas nama sistem 2 parti, tapi wajib menjaga hasrat dan pengorbanan golongan marhaen atas nama keadilan dan ekonomi berkebajikan.

Tanpa Nama berkata...

apa cara alternatif untuk menyekat kemudahan itu boleh tutup ke servis itu camna

Tanpa Nama berkata...

senang saje... set kan akaun phone anda untuk tidak melanggan voice massage.. telefon operator jika tak pandai nak off kan bende nie..