05 Januari 2010

Ma'al Hijrah di Kubang Menerong pecah kebimbangan

18 Muharram 1431H

KEPALA BATAS, 3 Jan: Usaha pihak tertentu untuk menggagalkan program Ma'al Hijrah anjuran Surau Taman Seri Menerong, Kepala Batas akhirnya buntu apabila program yang dirancangkan dua bulan lalu mendapat sambutan hangat para hadirin.

Sebelum menjelang tarikh 2 Januari 2010 berbagai usaha dijalankan oleh pihak tentu bagi menghalang program berkenaan antaranya mengertak pihak Jabatan Kerjaraya (JKR) agar tidak memberi sewaan khemah, keenganan pihak polis mengeluarkan permit dan banyak lagi semata-mata untuk tujuan menyekat sokongan orangramai terhadap perlantikan Ahli Jawatankuasa baru surau berkenaan pada bulan Mei tahun lalu.

Kubang Menerong adalah kubu kuat Umno sejak dulu tambahan pula ia adalah kawasan harapan Ahli Parlimen Kepala Batas, Tun Abdullah Ahmad Badawi sekiranya kawasan lain mendapat kemenangan tipis.

Kehadiran Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Dr Mansor Othman (PKR) bersama dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pinang Tunggal, Datuk Roslan Saidin (BN) jelas mengenepikan sangkaan bahawa program bertujuan politik.

Kemunculan Roslan merupakan satu perkembangan terbaru kerana sudi hadir dalam program yang dihadiri bersama oleh kepimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat walaupun pada peringkat awal agak keberatan.

Ini kerana kerusi yang dimenanginya dua penggal kini dikatakan sedang di perhatiankan oleh orang lain yang ingin
mencantas kedudukanya sekira berlaku sesuatu yang membimbangkan Umno.

Program bermula dengan memasak bubur asyura pada sebelah paginya. Petang pula bantuan kebajikan oleh Ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Zaini Awang dan sebelah malamnya orang ramai dihidangkan dengan forum bertajuk 'Ajal Semakin Hampir' yang dipengerusikan oleh tokoh tempatan, Ustaz Khairil Anuar Musa.

Ahli panelnya terdiri daripada tokoh dari Kedah iaitu Mufti Kerajaan Negeri Kedah, Profesor Madya Sheikh Datuk Haji Badarudin Haji Ahmad dan Khadi Daerah Kubang Pasu, Sheikh Faisol Haji Omar.

Selain itu hadirin dipersembahkan bacaan Al-Quran oleh Johan Akademi Al-Quran, Fakrul Radzi Khamarudin serta sajak oleh Udin Fikhri bertajuk 'Hijrah Ke Arah Kebaikan'.

Pengarah program merangkap Pengerusi Surau Taman Seri Menerong, Ustaz Muhasdey Mohamad ketika ditanya bersyukur kerana apa yang diinginkan oleh orang tertentu tidak menjadi kenyataan sebaliknya menempa kejayaan pertama.

Jelasnya lagi, mereka terpaksa bekerja keras untuk memastikan program julung kalinya berjalan
dengan baik dan sempurna.

"Kami bersyukur kerana program berjalan dengan baik dan sempurna. Apa yang diinginkan oleh pihak tertentu untuk melihat program gagal nyata meleset, " ujarnya yang juga Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kubang Menerong.

Turut hadir dalam program berkenaan ialah Ahli Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Rosidi Husain, Ahli Majlis MPSP, Zaini Awang, Farid Arshad dan Haji Mohamad Hashim.

HarakahDaily.Net/-

Tiada ulasan: