25 Februari 2010

Hamidah Tak Tahu Undang Undang Ke?

10 Rabiul Awwal 1431H
OLEH: JJ (http://www.joharapat.blogspot.com)

Kelmarin Exco Kanan Kerajaan BN Perak, Datuk Hamidah Osman merapu lagi, minta Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamnaludin bersama ADUN ADUN Pakatan Rakyat Negeri Perak menerima Datuk R. Ganesan sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri Perak.

Permintaan Hamidah itu bolehlah disamakan dengan menerima yang `haram' untuk dijadikan yang halal, dengan itu yang halal itu boleh digunakan walaupun asalnya sudah `haram'.

Bolehkah kita terima yang haram dalam masa yang sama kita sudah ada yang halal?. Bagi pemimpin pemimpin Umno tidak ada masalah kerana bagi mereka halal dan haram sama sahaja. Pemimpin pemimpin Umno/BN diketahui umum menghalakan cara demi matlanat tercapai. Boleh guna sogokkan wang dalam pilihanraya, boleh memperalatkan jentera kerajaan, yang penting BN mesti menang.

Ini samalah dengan matlamat menghalalkan cara, sogokan wang adalah `haram' tetapi untuk kemenangan BN, tidak ada salahnya. Bagaimana ADUN ADUN Pakatan Rakyat boleh menerima Ganesan sebagai Speaker DUN yang sah sedangkan beliau seorang yang tidak mempunyai etika dan jati diri kerana mengaku sebagai Tuan Yang Di Pertua Dewan Negeri Perak, malah Ganesan sanggup membohongi rakyat Perak dalam masa yang sama beliau tidak layak menjadi Speaker mengikut Peruntukan Perlembagaan Negeri Perak.

KIta minta Hamidah melihat dan memahami laporan Majlis Peguam Malaysia pada 24 Ogos2009 melalui Setiausahanya, George Varughes yang telah mengesahkan bahawa Ganesan hanya mengemukakan surat akuan sumpah meletakkan jawatan pada 17 Ogos 2009. Tarikh tersebut telahpun melepasi tempoh tiga bulan sebagaimana yang ditetapkan oleh Undang-undang Tubuh kerajaan Negeri Perak.

Ini jelas menunjukkan Ganesan merupakan seorang yang tidak mematuhi undang-undang tubuh kerajaan Negeri Perak.

Hamidah dan Ganesan Ganesan perlu faham dan jelas bahawa perkara 36A(5) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak menyebut bahawa sesiapa yang menjawat jawatan Speaker mesti melucutkan atau meletakkan jawatan profession dalam tempoh tiga bulan dari tarikh memegang jawatan.

Ganesan sebelum ini mendakwa beliau dipilih sebagai Speaker dalam persidangan Dewan pada 7 Mei 2009. Berdasarkan peruntukan undang-undang tersebut, beliau wajib meletakan jawatan pada atau sebelum 7 Ogos 2009.

Hamidah tidak tahukah Undang Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak? Kalau tidak tahu malu kat oranglah, jadi Exco kanan tak tahu Undang Undang Tubuh Kerajaan Negeri. Atau Midah buat buat tak tahu saja.

Hamidah mahu ADUN ADUN Pakatan Rakyat menerima Ganesan sebagai Speaker DUN sedangkan jelas menunjukkan bahwa Ganesan adalah speaker yang tidak sah, dan lebih buruk lagi Ganesan sanggup menipu rakyat Perak untuk kepentingan peribadi beliau.

Dalam rekod rasmi Majlis Peguam Malaysia pada 11 Ogos 2009 menunjukkan Ganesan telah gagal meletakkan jawatan dan masih aktif sebagai pengamal undang-undang, perkara ini jelas menunjukkan bahawa ganesan sendiri tidak yakin dirinya adalah spakar yang sah.

KIta mahu Ganesan menjawab hujah yang menyatakan bahawa Ganesan cuba menyembunyikan fakta tersebut menghantar notis kepada Majlis Peguam hanya pada 13 Ogos 2009 dan mendakwa telah letak jawatan sebagai peguam pada 6 Ogos 2009, iaitu sehari sebelum habis tempoh 3 bulan yang ditetapkan oleh Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri. Bagaimana seorang boleh letak jawatan pada 13 Ogos 2009 tetapi berkesan mulai 6 Ogos 2009.

Masih ingatkah Hamidah tragedi sidang DUN pada Mei tahun lalu, Ganesan bukan seorang Ahli Dewan Negeri, beliau didapati menceroboh masuk ke dalam bangunan Dewan Negeri pada 7 Mei 2009.

Sebelum DYTM Raja Muda Perak merasmikan persidangan Dewan Negeri pada hari tersebut Ganesan juga telah mengisytiharkan diri sebagai Yang Dipertua Dewan menggantikan Yang Dipertua Dewan yang sah, Sivakumar yang ketika itu masih berada di tempat duduk Speaker dalam Dewan.

Pada hari dan waktu yang sama, Sivakumar selaku Speaker yang sah telah diheret keluar dengan kasar dan biadab oleh segerombolan lelaki yang tidak dikenali, bahkan yang lebih membahayakan lagi sebahagiannya didapati bersenjata pistol. Bukankah Sivakumar diseret keluar dan dikurung dalam stor lebih dari satu jam. Pada ketika itulah Ganesan mengisytiharkan dirinya sebagai Speaker Dewan. Adakah Midah masih ingat, atau Midah sudah lupa saperti kata Tun Dr. Mahathir Melayu Mudah Lupa.

Tahu tak ke Hamidah bahawa Ganesan bukan Speaker DUN Perak yang sah dan beliau tidak layak memanggil sebarang sidang DUN Perak . Kalau sidang tersebut tetap dijalankan ianya juga akan menjadikan sidang tersebut sebagai persidangan yang tidak sah.

Permintaan ataupun paksaan Hamidah kepada ADUN ADUN Pakatan Rakyat supaya menerima Ganesan sebagai Speaker DUN yang sama samalah dengan meminta ADUN ADUN PR menerima atau memakan ayam yang tidak sembelih mengikut hukum Islam sedangkan ayam yang halal sudah ada kerana ia disembelih mengikuti aturan Islam.

Pastinya ADUN ADUN Pakatan Raskyat tidak akan memakan ayam yang haram kerana tidak disembelih secara Islam, tetapi ADUN ADUN BN terutamanya Umno bagaimana?

Dalam hubungan itu Hamidah perlu faham mana satu Speaker DUN yang sah mengikut undang undang, bukannya dengan memakai baju yang bertanda SAH Speaker, maka Ganesan pun diktiraf sebagasi Speaker dan meminta Pakatan Rakyat menerima yang tidah sah dari kacamata Pakatan Rakyat.

Yang halal tetap halal. haram tetap haram, tidak boleh campur, dan tidak boleh paksa orang lain supaya menerima yang haram.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

biaq pi kat dia.. jangan layan.....

penulis@kaiban berkata...

emmm...tak habis2 puak2 nie,hanya tahu menyusahkan org je...UMNO...UMNO..makin lama makin meluat aku kat puak2 nie,cepatlah tamatnya riwayat mereka nie.

muraisenja berkata...

faham ker apa dia halal dan apa dia haram. yang haram nak halalkan dan yg halal diharamkan... perkara sebegini sudah dinyatakan di dalam Al-Quran akan berlaku diakhir zaman. maka bersaksilah kita akan kebenaran Al-Quran itu dan apakah ini golongan mereka yg dimaksudkan itu.
Wallahu Alam

Gedong Lalang berkata...

Hamidah patut menerima hakikat bahawa Ganesan adalah Speaker Haeam. Dahlah perlantikan beliau dibuat secara haram namun rakyat Perak terpaksa akur dengan perlantikan tersebut.

Apa yang dirancang oleh Umno/BN perancangan dari Allah Taala lebeh baik. Ikut undang undang Ganesan perlu meletakan jawatan sebagai peguam tiga selepas perlantikannya. Mungkin Ganesan tertidur dibuai mimpi indah terlupa untuk meletakan jawatan sebelum tarikh tersebut.

Namun beliau tidak mahu menerima hakikat perlantikannya dibuat secara haram beliau telah backdate tarikh perletakan jawatan tersebut. Bar Council telah memaklumkan Ganesan maseh bertugas sebagai peguam selepas tamat tempoh angkat sumpah perletakan jawatan sebagai peguam.

Tanpa Nama berkata...

pelacur tua

Tanpa Nama berkata...

Kalau dasar pencuri mana dia kira haram-halal.Ayam curi pun katanya halal bila sudah sembelih. Sejadah curi pun halal buat alas solat. Dunia...dunia...dunia itu bangkai kata Rasulullah.

Tanpa Nama berkata...

buang je lah undang2 tubuh negeri tu dalam jamban.. ada pun bukan puak2 umno ni nak ikut. aritu rampas jawatan menteri besar tak ikut undang2 tubuh negeri, skrg nak jawatan speaker pun tak ikut gak.. suruh dorg istihar perak keluar malaysia la senang.. buat republik rakyat perak.. buat lah undang2 ikut suka kpala otak pak mentua dia.. abih crita.. bosan aku tgk kebodohan dorang ni.. makin tua makin bodoh..

Tanpa Nama berkata...

speaker haram, kerajaan UMNO haram

Tanpa Nama berkata...

Tumbangkan kerajaan pusat UMNO PRU13

Tanpa Nama berkata...

UMNO memepergunakan undang-undang dan menhina rakyat

Tanpa Nama berkata...

dah zalim rakyat, nak cakap keadilan pula

bini najib berkata...

biarkanlah dia....dia bodohhh....!!!

Tanpa Nama berkata...

bodoh tak bleh diajar.....susah hidup semua org!