11 Februari 2010

WAN NIK WAN YUSSOF: Berbincang bukan bekerjasama

26 Safar 1431H
Wan Nik Wan Yussof

Pada Khamis, 4 Februari lepas Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan hadir ke majlis penutup Seminar Pemikiran Islam mengenai pemakaian 'kalimah Allah' di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik), Pengkalan Chepa. Seminar tersebut anjuran Tabung Amanah Tok Kenali (Tatok) dengan kerjasama NGOs. Tatok merupakan sebuah badan amanah di bawah Kerajaan Negeri Kelantan yang diterajui Mohd Khir Zahri Abd Ghani.

Seminar tersebut diisi dengan forum oleh barisan ahli panel terdiri daripada Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra, Dr Johari Mat; Editor akhbar Herald, Lawrence Andrew dan dan Loo Coo Chiang mewakili penganut Buddha. Di samping sesi pembentangan kertas kerja oleh Dr. Mohamad Noor Manuty dan Wan Ji Wan Hussin.

Dalam ucapan penutup Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah memulakan dengan petikan firman Allah bermaksud:

“Rasul (Nabi Muhammad SAW) sendiri telah beriman kepada al-Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya (mereka mengatakan); “Kami tidak membeza-bezakan antara seseorang pun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya,” dan mereka mengatakan; “Kami dengar dan kami taat,” (mereka berdoa); “Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali. (al-Baqarah, ayat 285)

"Sesungguhnya pihak Kerajaan Negeri Kelantan dengan dasar Membangun Bersama Islam sentiasa mengamalkan toleransi dalam kehidupan masyarakat pelbagai kaum. Ia sesuai dengan amalan agama Islam sendiri yang berteraskan nilai-nilai sejagat yang boleh diterima oleh semua kaum tanpa mengira warna kulit, budaya dan adat resam. Maka, Kerajaan Negeri amat komited di dalam melaksanakan pentadbiran ke arah perdamaian, ketenangan dan kesejahteraan untuk semua kaum dan agama.

"Oleh itu, penganjuran Seminar Pemikiran Islam ini amat dialu-alukan dan ia amat wajar ke arah memahami secara lebih mendalam inti pati ilmu Islam di dalam menangani persoalan kehidupan semasa. Walaupun, seminar kali ini memfokuskan kepada isu “pemakaian kalimah Allah,” apa yang saya harapkan ia mampu mengemukakan asas-asas ilmu yang merangkumi kesemua aspek kehidupan yang ada kaitannya dengan aspek kehidupan yang berasaskan keagamaan. Kerana Islam adalah cara hidup yang lengkap, menganjurkan keselamatan, kesejahteraan dan kedamaian. Sesuai dengan firman Allah yang bermaksud, “Masuklah kamu ke dalam agama Islam yang membawa keselamatan, kesejahteraan dan perdamaian.” (al-Baqarah ayat 208)

"Semoga Seminar ini yang diisi dengan sesi pembentangan dan sesi forum telah menemui persefahaman yang jitu dan dapat merapatkan hubungan harmoni antara kaum dan agama di negeri dan negara ini.

Sementara ketika sidang media selepas selesai sesi ucapan penutup itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah menegaskan, "segala kemelut agama dalam negara hari ini adalah disebabkan kegagalan Umno yang mentadbir negara ini lebih 50 tahun."

Hakikatnya, penegasan Tuan Guru Nik Abdul Aziz pada sidang media itu boleh difahami betapa, "Umno telah gagal memberitahu Islam sebenar kepada rakan-rakan kita yang bukan beragama Islam, gagal mempraktikkan Islam sebenar malah menolak undang-undang Islam di dalam mentadbir negara, menerima sekular dan menolak Islam, sehingga orang Melayu sendiri yang beragama Islam tidak faham Islam sebenar. Sedangkan Islam adalah agama yang mengajar kehidupan yang sempurna, Islam adalah 'way of life' dan bila diamalkan akan membawa kesejahteraan, keharmonian dan tidak berlaku kekalutan seperti isu penggunaan kalimah Allah."

Sebenarnya, sebelum menyampaikan ucapan penutup itu, pada Isnin, 1 Februari, Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah hadir ke Pulau Pinang berucap pada karnival harmoni anjuran PAS Pulau Pinang. Tuan Guru dimaklumi tentang program PAS di sana yang berjaya mengadakan dialog dengan rakan-rakan bukan Islam di salah sebuah gereja. Dilaporkan, kesan dialog itu amat positif, kerana mereka baru nampak dan faham kebaikan Islam. Maka, pada Tuan Guru Nik Abdul Aziz ia suatu langkah proaktif. Khabarnya Tuan Guru juga amat gembira dengan usaha PAS Pulau Pinang itu, tetapi agak terkilan kerana tugas itu sepatutnya dibuat oleh Umno yang memegang tampuk kuasa.

Maka, Tuan Guru menanggapinya punca kekalutan isu-isu agama di negara ini disimpulkan sebagai kegagalan Umno selaku pemegang tampuk kerajaan. Pemimpin Umno telah gagal menjalankan tanggungjawab agamanya kepada rakyat di negara ini. Sebab itulah orang Islam sendiri tidak faham Islam, sementelah pula orang bukan Islam jauh sekali untuk memahaminya. Contohnya, pemimpin MCA dan MIC mahupun Gerakan tidak faham-faham tentang Islam meskipun lebih 50 tahun berkawan dengan pemimpin Umno.

Lalu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengemukakan rasionalisasi demi penyelesaian segala-gala kemelut agama yang dicetuskan oleh Umno sejak berkuasa!!

Menerusi sidang media di majlis penutup seminar anjuran Tatok itu, kenyataan spontan Tuan Guru Nik Abdul Aziz antaranya menyebutkan, "saya datang hanya untuk menutup majlis, tapi saya sangat gembira kalau boleh majlis macam ini dibuat antara PAS dengan Umno.

"Lebih 50 tahun kita bertengkar dengan Umno, 50 tahun Umno bertengkar dengan PAS. Apa hasil? Banyak masa habis, Umno guna masa begitu banyak, kepakaran begitu banyak, lawan gerakan Islam yang dibawa oleh PAS, apa hasilnya?

"PAS adalah sebuah parti yang ditubuhkan oleh alim ulama dalam Umno sendiri dan adalah tidak wajar berlaku perbalahan yang terus menerus.

"Tolong fikirlah, 50 tahun Umno bertengkar dengan PAS dan PAS ini dibuat oleh alim ulama Umno.

"Pada 1946, semua orang Melayu bersama Umno; tok gurunya, cikgunya, pelajar, tetapi pada 1951, alim ulama telah keluar Umno dan buat parti baru namanya PAS, Persatuan Islam Se-Tanah Melayu kemudian berubah jadi Parti Islam Se-Malaysia.

"Jadi apa pentingnya Umno bertengkar dengan PAS, sedangkan PAS bawa Islam... (kena faham-P) selepas kita mati, Melayu tidak ada guna, Cina tak ada guna, Arab tak ada guna.., yang berguna hanya Islam dan yang bertakwa kepada Allah. Jadi apa gunanya berjuang kebangsaan (merujuk kepada Umno-P)?

"Jika isu pembangunan yang menjadi punca Umno memusuhi PAS, ia tidak sepatutnya berlaku kerana PAS juga bawa pembangunan kepada negeri yang kita perintah.

Atas asas rasionalisasi tersebut Tuan Guru Nik Abdul Aziz meminta tokoh-tokoh Umno agar sedia untuk berbincang dengan PAS.

Walau bagaimanapun, apabila akhbar arus perdana keesokan harinya (5 Februari) telah memutar kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz di sidang media penutup seminar tersebut. Akhbar-akhbar itu telah mengemukakan tajuk berita yang agak terkeluar daripada konteks asal maksud Tuan Guru. Sehingga ada pembaca yang terkeliru yang kononnya PAS mahu menjalin kerjasama politik dengan Umno.

Maka, di sana dilihat peranan akhbar mahupun media elektronik turut mengambil peluang memanaskan kenyataan Tuan Guru, termasuk menyiarkan maklum balas pemimpin Umno dan tidak terkecuali Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib memberi maklum balas dengan nada yang sinis, apabila menyifatkan pendirian Tuan Guru Nik Abdul Aziz selalu berubah-ubah seperti ramalan cuaca.

Paling tidak tepat dan tersasar apabila akhbar Utusan Malaysia (8 Februari) melaporkan kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang semasa lawatan kerjanya ke Kuching, Sarawak. Berita berkaitan isu yang sama atas tajuk "PAS sedia kerjasama dengan Umno" dan berita yang sama turut disiarkan oleh Utusan Borneo. Akhbar berkenaan telah memetik kenyataan yang sebenarnya menggambarkan wartawan berkenaan tidak memahami konteks sebenar apa yang diterangkan oleh Presiden PAS.

Wartawan berkenaan melaporkan, "Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu sedia bekerjasama dan berbincang dengan Umno dalam setiap perkara termasuk yang berkaitan dengan hal politik dan agama.

"Polisi kerjasama antara PAS dan Umno sama ada membabitkan perkara yang boleh dibincangkan atau sebaliknya bukanlah pertama kali dilakukan kedua-dua parti berkenaan dan ia merupakan polisi yang berpanjangan dari dulu hingga hari ini.

"Kerjasama di dalam politik merupakan amalan demokrasi sebagaimana yang diamalkan negara ini yang mana PAS boleh bekerjasama dalam perkara yang boleh dipersetujui dan jika perkara sebaliknya berlaku, parti akan memberi nasihat dan ia amalan biasa bagi negara demokrasi.

“Dalam negara demokrasi, kita tidak berperang, sebaliknya kita berhujah, berdebat, berbahas dan berbincang. Tidak ada pemisahan antara agama dan politik bagi PAS.

"PAS akan memberi pandangan dalam menangani perkara berkaitan sosial, ekonomi dan ketenteraman awam malah ada antara pandangan parti diterima kerajaan secara senyap-senyap.

Apapun catatan wartawan berkenaan, ia telah tersasar dan tidak menepati maksud sebenar kenyataan Presiden PAS. Ini kerana maksud asal cetusan Tuan Guru Nik Abdul Aziz adalah berbincang atas dua isu utama mengenai kepentingan agama Islam, iaitu berkisar kepada persoalan kenapa Umno tolak Islam terima sekular dalam perjuangannya, dan hakikat kemelut salah faham terhadap Islam adalah kerana kegagalan Umno menguruskan kefahaman Islam yang menyebabkan rakyat tidak memahami Islam sebenar.

Oleh itu, Presiden PAS pun mengeluarkan kenyataan di atas konteks yang sama dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, yang menyatakan kepada wartawan semasa di Kuching bahawa isu agama yang dicadangkan untuk berbincang dengan Umno itu adalah dalam skop memahami Islam adalah agama yang lengkap - meliputi semua aspek kehidupan termasuk ekonomi, politik pentadbiran, pembangunan, sosial, undang-undang, kehakiman, mahupun ketenteraman.

Maka, amat tersasarlah cara Utusan Malaysia mengemukakan tajuk "PAS sedia kerjasama dengan Umno". Kerana kerjasama akan membawa implikasi hubungan politik bersifat persetujuan politik, sedangkan usul asalnya berbincang yang bererti pendekatan bagi menyampaikan maksud tertentu kepada Umno, iaitu isu-isu berkaitan agama.

Sayugia, pihak akhbar dan media amnya dapat bertindak adil di dalam melaporkan sesuatu yang tidak tepat dengan maksud sebenar. Dalam isu, kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang tidak sepatutnya dijadikan asas untuk mengeruhkan misi PAS bersama Pakatan Rakyat berdepan dengan Umno dan BN demi keadilan, kesejahteraan dan kemakmuran rakyat.

Semoga Tuhan Yang Esa membekalkan kewarasan nyata kepada mereka yang tumpul daya warasnya, dan terzahir keharmonian Islam sepanjang zaman.

Wan Nik Wan Yussof,

Setiausaha Politik

Menteri Besar Kelantan.

Harakahdaily.net/-

Tiada ulasan: