03 Mac 2010

Hadith Untuk Hari Ini - Doa

16 Rabiulawal 1431H
Email : Roslan

Assalamualaikum,

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda, "Tidak ada suatu yang lebih mulia di sisi Allah Ta'ala melainkan doa." (Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah).

Allah SWT juga berfirman dalam ayat Quran yang berikut:-

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."
Surah Al- Baqarah, Ayat 186

Tiada sesiapa yang dapat menolong kita melainkan Allah SWT. Maka mintalah pertolongan dariNya sambil kita berusaha untuk menyelesaikan masaalah kita. Sambil berdoa kita pun hendaklah bersabar kerana pertolongan dari Allah SWT akhirnya akan datang, cuma bezannya ia datang dengan cepat atau lambat. Tetapi kalau kita tidak solat 5 kali sehari, tidak berpuasa pada bulan Ramadhan, tidak mengeluarkan zakat atas harta-harta yang kita miliki, tidak bertaubat ke atas kesalahan-kesalahan kita dan membuat apa yang dilarang dan tidak membuat apa yang disuruh oleh Allah SWT, maka janganlah tertanya-tanya kenapa pertolongan itu tidak datang. Malah, bukan pertolongan yang datang, tapi azab pula yang datang.

Wallahu'alam

Tiada ulasan: