02 April 2010

Nizar : Media dinafikan hak untuk buat laporan

IPOH : Liputan hanya dibuat oleh akhbar arus perdana, media yang lain dinafikan untuk masuk. Tv 3 dan sebagainya melapurkan sesuatu yang tidak baik dan songsang sahaja.Demikian antara kenyataan DS. Nizar Jamaluddin yang diadakan di Pejabat PR disini pagi ini.

Beliau juga mengatakan "kami nampak saudara-saudara macam ikan dalam akuarium, kami menyatakan simpati kepada saudara dan ini satu satu malapetaka dan tragedi kepada warga media.

Sidang Media yang dihadiri oleh Pimpinan Pakatan Rakyat dan ADUN PR Perak itu dihadiri oleh sekitar 40 orang rakan media dan blogger.

Nizar menegaskan apakah alasan sebenar ADUN Pakatan Rakyat keluar dewan dengan alasan dan gambaran seperti kanak-kanak , mengacau dan sebagai .kami tegaskan kami keluar kerana :

1. Seorang lelaki yang meyamar sebagai speaker menafikan hak kami selepas ADUN Pantai Remis menyatakan sesuatu sesuai dengan peraturan tetap tetapi dinafikan , sepatutnya macam di parlimen , speaker kena dengar dulu samada terima akan ditolak. Ganesan menolak peraturan tetap.

2. Kenapakah dalam agenda tidak mengikut ketetapan dalam perintah tetap, mengikut artikal 13 sebaik soalan dibuat, agenda yang kena beri keutamaan ialah junjung kasih kepada titah ucapan. sedangkan dalam agenda ada agenda pengesahan rang undang-undang. bila kami tanya kenapa tidak ada perbahasan, dia tidak jawab kerana dia tidak faham.

3. Kita merayu untuk 5 hari persidangan untuk waktu yang cukup kepada 59 wakil rakyat untuk kemukakan masalah rakyat.,mana cukup dengan 5 jam. memang dengan arahan Zambry tidak mahu mengadakan sidang yang panjang, cuma auntuk mengesahkan beberapa undang-undang tertentu , bukan untuk bahas masalah rakyat

4. Kita hanya bermula sesi soal jawab pada jam 10.12 dan berhenti sebelum jam 10. di parlimen soalan-soalan dijawab satu setengah jam. Soalan juga banyak dari ADUN BN, Tajol Rosli saja ada 3 soalan. kami menurut peraturan tetap 22/2 dimana kami dikehandaki hantar sebelum 14 hari, namun ganesan unumkan hanya terima 7 adun yang hantar dengan email sahaja.

5.Semua pembesar suara ADUN PR ditutup , ini satu deskrimanasi .

6. Kami diarahkan masuk selepas jam 9.45 ini satu deskriminasi. pada hari pertama kami di pintu E dihalang untuk masuk. Polis banyak diluar dan didalam dewan. dikiri kanan dalam dewan jugaada polis. kita persoalkan kenapa ganesan masih takut dan tidak benarkan sidang yang lebih bebas.

7. Internet dihalang dan disekat, zaman kami 4 hari kita ekses siaran langsung seluruh dunia.

8. Kalau zambry mengatakan kami budak-budak, apa pula dengan merampas kuasa sedangkan kami yang pertahankan hak rakyat, tentunya yang rampas lanun dan sebagainya.

9.Kita bantah menurut artikal 13 mengenai titah ucapan Tuanku kena dahulukan , bukanya mendahulukan lulus rang undang-unadang. Selepas itu zambry baru buat usul.

10. Kami nampak pada hari pertama saya 5 buah bas polis dan saya lihat dalam akuarium penuh dengan anggota polis dalam galeri. dalam dewan pun ramai polis, sebab itu saya akan hantar surat kepada ketua polis datuk zulkifli, kami ingin menyatakan hasrat kenapa polis membenarkan diarahkan oleh p[ihak yang tidak bertanggung jawab.

11. kita berhasrat untuk menghantar kepada Setiusaha DYYM Sultan Perak untuk mencerita keadaan sidang kelmarin, sekiranya kami dipanggil untuk mengadap kami akan hadir untuk menceritakan kepada tuanku dan kami akan akan hadir untuk menceritakan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lanun-lanun tu fikir tak payah sembang banyak-banyak dalam DUN,nanti kena belasah."lebih baik kami kerjakan duit rakyat banyak-banyak." fulus masyuk banyak,kita bole bagi kroni.rakyat tentu senang hati.orang-orang kampung mana tau ini integriti semua.janji masyuk.tambah-tambah orang di ulu-ulu negeri sana.dapat rokok,sadin,garam dah cukup.

Bawal berkata...

Kesiannnnn......

Tanpa Nama berkata...

sabar je buat sementara ustad idham ,
nanti akan sampai zaman kejatuhan
zambry dan umno perak ...
akan sampai ....