15 April 2010

BN lalui jalan sukar tentukan siapa calonnya di Hulu Selangor

30 Rabiulakhir 1431H.

Kehagatan dan pergolakan dalaman Barisan Nasional semacam tidak dapat disembunyikan lagi. Malah Media arus perdana semacam membuka pekung didada dengan menyiarkan secara meluas pertiligkahan dalaman BN terutama kemelut yang berlaku dalam Parti kompenen yang mewakili orang India, MIC.

Apapun Pakatan Rakyat membukti kemantapan gabungan dan semangat setiakawan yang tinggi sehingga lebih awal mengumumkan calonya tanpa jalan sukar dan berliku seperti yang ditempuh BN. Zaid Ibrahim ditabalkan sebagai calon Pakatan Rakyat tanpa ada isu besar sebagaimana BN walaupun masih ada usaha untuk melagakan oleh beberapa pihak tetapi ternyata gagal.

Secara asasnya hampir pasti dan saya kira tidak akan berubah lagi dimana calon MIC akan mewakili BN di Hulu Selangor. Ini berasaskan kepada penegasan Najib, Muhyiddin, Shafei Afdal serta beberapa pimimpin BN lain. namun yang tidak dapat disahkan sehingga malam tadi, ialah teka-teki siapakah yang akan dipilih.

Sehingga semalam belakunya beberapa isiden apabila Ketua 18 bahagian MIC di Selangor hari ini tampil mendesak pucuk pimpinan BN supaya mengesahkan pemilihan Datuk G Palanivel sebagai calon sepertimana yang diperakukan oleh presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.

Selain itu sebahagian daripada ketua-ketua cawangan MIC Hulu Selangor memberi kata dua kepada kepemimpinan Barisan Nasional agar mecalonkan presiden parti itu, Datuk G Palanivel di parlimen Hulu Selangor atau menghadapi pembubaran cawangannya.

Dalam perkembangan yang berkaitan timbalan pengerusi MIC Bahagian Hulu Selangor, VS Chandran akan bertanding sebagai calon bebas pada pilihan raya kecil bagi kerusi parlimen Hulu Selangor 25 April ini.Chandran, 56, yang sedang digantung selama setahun oleh parti telah mengumumkan hasratnya kelmarin.

Kemucak dari pergolakan dalaman MIC kelmarin apabila mesyuarat tergempar jawatankuasa kerja pusat MIC di ibunegara malam tadi memutusakan Timbalan ketua Pemuda MIC, V Mugilan berdepan dengan kemungkinan dipecat dari parti itu sekiranya dia dipilih esok sebagai calon BN dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor.

Berpeluh dahi Najib dan Muhyiddin dalam memutuskan calon BN di Hulu selangor. Malah saya melihat kesukaran menetukan calon yang akan mewakili BN sekali ini mendedahkan kepada rakyat bahawa gabungan BN dan semagat setiakawan antara mereka sudah retak menunggu belah. Pergolakan dalaman BN sudah sampai di kemuncaknya.

Apapun saya yakin kemelut itu akan memberi nilai tambah untuk memenangkan calon PR. Rakyat sudah dapat menilai bahawa Pakatan Rakyat adalah wakil mereka untuk menyelamatkan negara di masa akan datang.

Tambahan pula luka dalam BN sudah berdarah, siapapun yang akan dipilih oleh BN dan akan diumumkan oleh Muhyiddin pada jam 4.00 petang ini , mesti ada pihak yang tidak berpuas hati dan ada unsur cantas mencantas, jatuh menjatuhkan dan undi protes akan berlaku.

Paling menarik bila kita bebicara sedikit mengenai UMNO yang sejak awal tidak bepuas hati yang saya jangka meraka akan mengundi dan membantu serta memihak kepada calon Pakatan Rakyat. Kerana dengan itu sahaja MIC dapat diajar supaya tidak bertanding lagi di Hulu Selangor pada masa akan datang.

Selamat maju jaya Pakatan Rakyat di Hulu Selangor.

7 ulasan:

puspawangi berkata...

benarkah Ustadz Farid Ravi akan jadi calun BN..sudah keluar dalam Sinar harian. Sedihnya jika benar kerana beliau ialah seorang yang tinggi ilmu ugamanya dan bagus akhlaknya...harap dia bijak (wise) dan tidak terpengaruh dgn ideoloji 'membersihkan' UMNO dari dalam...

puspawangi berkata...

MALAM NI ADA KENDURI RAKYAT DI PERKARANGAN SK DAN SMK SG BUAYA...DENGARNYA NOH OMAR AKAN HADIR..SEDANG BERLONGGOK PASIR DEPAN SEKOLAH AGAKNYA PROJEK SEGERA NAK BAIKI LAUAN DI SITU..LAMPU ISYARAT PUN DAH NAIK DI SIMPANG KE SG BUAYA.

PERSIMPAGNAN LAMPU ISYARAT DI SG CHOH JUGA SUDAH DAPAT TURAPAN BARU..MB NG SEMBILAN DATANG KASI SUMBANGAN PD WARGA TUA..

BAGUS PRK NI...SEMUA DAPAT SEMUA SEGERA DI LAKSANAKAN...AGAKNYA KALAU PRU?

Mat Anti BN berkata...

Saya cadangkan samyvellu jadi calon baru kena mantan memteri lawan lantan menteri...baru kena buku dengan ruas...kalau tak letak je Khir Toyo...

arifin berkata...

EMM...BIASALA TU...DAH KAT ENAK DEKAT PILIHANRAYA..HARAP PENGUNDI DI hulu sELANGOR dapat membuat pilihan bijak...Allahuakbar!

Ibnulaidin berkata...

Hah...macam tu lah meriahnya PRK...rezeki mencurah-curah..Yang dulunya susah nak dapat..kini senang jer..cakap jer dah dapat..yg bestnya kerajaan BE END prihatin sunguh...ngan nasib rakyat Hulu Selangor..terutama warga FELDA..

Tanpa Nama berkata...

Biasa la .itukan masalah dalaman UBN..lagipun diaorang sendiri janji nak umumkan hari ini..apa nak heboh2....yang penting calun kita si Zaid tu pun ada yang tak berkenan..tapi ketua umum tak ambil peduli..tak hiraupun pendapat yang lain...mana la demokrasi dalam pkr..

Tanpa Nama berkata...

Bee End ni biasa menghisap madu (bee) dan kemudian.. sepah dibuang, JANGAN TERTIPU YA WARGA FELDA.. WARGA BDR. SG. BUAYA YG MULA MIMPI SIANG MALAM TENTANG 'PEMBANGUNAN' DI SG. BUAYA...:
1. BERAPA KALI MENTERI TURUN KE SG. BUAYA SMENJAK ANDA TINGGAL DI SANA?

Dalam minggu ni dua kali dah MENTERI sampai!! Tak malu ke muka2 sembab ni sibuk masuk kampung sebagai juara smasa PRK? Sebelum ni mereka sibuk menyembabkan muka, terutamanya mnyembabkan poket2 mereka!

JGN LUPA JIKA ADA INTERCHANGE PUN.. BAYAU LA TOL EKK RAKYAT2 JELATA! TAK KAN ADE MENTERI2 YG BERJIWA RAKYAT NAK BERUSAHA UNTUK KURANG KAN TOL PUN... TAK LARAT NAK SUBSIDI RAKYAT!! FAHAM LAH RAKYAT, ANDA BUKAN JUARA DI HATI MEREKA TETAPI MEREKA MENGATAKAN MEREKA LAH JUARA....