14 Mei 2010

Dakwaan rasuah Mike ke Selcat

28 Jamadil Awal 1431

SHAH ALAM, 12 Mei: Kerajaan Negeri Selangor akan merujuk aduan Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam tentang wujud unsur rasuah dalam syarikat Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat).

"Kami berharap Pengerusi Selcat Teng Chang Kim yang juga Speaker Dewan Negeri Selangor dapat bertindak terhadap aduan tersebut dengan segera supaya satu sesi pendengaran awam dapat dijalankan,"kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Samad dalam satu kenyataannya hari ini.

Sehubungan itu, katanya, Kerajaan Negeri memberi arahan kepada semua kakitangan jabatan kerajaan dan pegawai KSSB untuk memberi kerjasama penuh kepada SELCAT dalam pendengaran tersebut.

Manikavasagam atau lebih dikenali sebagai Mike membuat beberapa dakwaan kononnya berlaku aktiviti rasuah di kalangan pegawai KSSB.

Beliau meminta kerajaan negeri bertindak sekurang-kurangnya kepada tiga pegawai kanan anak syarikat kerajaan negeri Selangor itu.

"Kami berpendapat Selcat adalah forum terbaik untuk membincangkan dakwaan itu kerana ia dilakukan secara terbuka dan maklumat serta fakta yang diberikan tidak disembunyikan dari pengetahuan umum.

"Keputusan ini telah dibuat setelah kami meneliti aduan yang telah diterima secara rasmi oleh Ahli Parlimen Kapar sendiri dalam satu pertemuan pagi tadi," kata Khalid.

Dalam pertemuan itu, kata khalid, mereka telah menasihatkan Ahli Parlimen Kapar untuk membuat laporan polis tentang perkara tersebut supaya tampak lebih telus lagi.

Katanya, Kerajaan Negeri Selangor mengamalkan ketelusan dan kebertanggungjawaban dalam pentadbiran serta menyokong semua usaha untuk membanteras gejala rasuah. Oleh itu kami berterimakasih kepada Ahli Parlimen Kapar atas keprihatinannya dalam pentadbiran Negeri Selangor.

Kerajaan Selangor mengambil berat dakwaan ini dan mahu tindakan sewajarnya diambil untuk memelihara imej KSSB yang mempunyai peranan penting menjayakan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor, katanya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: