14 Mei 2010

Politik kuno Taib Mahmud

28 Jamadil Awal 1431 H
http://msomelayu.blogspot.com/

HARI ini imigresen Sarawak buat kali kedua telah menghalang ahli Parlimen Padang Serai, G Gobalakrishan untuk memasuki neegri berkenaan.

Gobala yang tiba di lapangan terbangan Sibu dengan pesawat Airasia ditahan dari memasuki negeri berkenaan. Gobala difahamkan memasuki Sarawak untuk berkempen membantu calon DAP, Wong Ho Leng.

Sebelum ini Gobalakrishan pernah dihalang untuk memasuki negeri berkenaan.

Halangan itu menunjukkan politik kuno Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud. Walaupun halangan itu atas arahan imigresen tetapi sudah pasti Taib Mahmud selaku Ketua MB yang membuat arahan itu.

Bukan saja Gobalakrishan tetapi beberapa individu lain juga penah dihalang dari memasuki Sarawak.

Mana-mana individu yang dikira boleh mengugat kestabilan politik Sarawak dan Taib Mahmud akan dihalang.

Tindakan ini menyebabkan timbul persoalan apakah kuasa Sarawak untuk menghalang sesiapa yang tidak disukai olehnya.

Rasanya Semenanjung atau mana-mana kerajaan negeri lain tidak pernah bertindak demikian ke atas rakyat Sarawak.

Sudah sampai rasanya Taib Mahmud membatalkan kuasa politik kuno ini kerana ia ternyata menyalahi undang-undang dan hak kebabasan rakyat negara ini untuk memasuki ke mana saja negeri yang menjadi Persekutuan Malaysia.

Tindakan dan kuasa itu juga boleh disifatkan sebagai double standard dan Taib seolah-olah merasakan bumi Sarawak adalah bumi datuk neneknya.

Penahahan orang seperti Gobalakrishnan memasuki Sarawak juga menjelaskan siapa sebenarnya Taib Mahmud. Beliau seorang ketua menteri yang tidak percaya kepada kuasa yang dimilikinya.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Taib Mahmud diibaratkan sebagai Raja/Perdana Menteri bagi Sarawak oleh rakyat Sarawak. Orang Semenanjung hanya dianggap sebagai pengacau. Mentaliti sebegini telah diracun oleh Taib Mahmud dan pencacai-pencacainya kepada rakyat Sarawak terutamanya yang berada di luar bandar. Sbb itulah apabila petugas PR cuba buat kempen mereka telah dihalang dan pemimpin PR dilabelkan sebagai hampas. Taib Mahmud dah senasib dgn Khir Toyo jika beliau berada di Semenanjung.

Tanpa Nama berkata...

manusia pada akhir usia, jika sifat tamaknya, kejamnya, halobanya dan rasuahnya masih tidak berubah, sikap itu akan dibawa ke liang lahad. percayalah!