09 Jun 2010

Dewan Rakyat sebulat suara lulus usul kutuk Israel

25 Jamadil Akhir 1431 H

Persidangan Dewan Rakyat hari ini sebulat suara meluluskan usul mengecam sekeras-kerasnya tindakan tentera Israel menyerang kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza mengakibatkan sembilan aktivis terkorban dan 12 rakyat Malaysia ditahan pada 31Mei lalu.

Usul yang dibentang pada 11.30 pagi tadi oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan disokong oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin diluluskan setelah perbahasan lebih lima jam oleh wakil kerajaan, pembangkang dan bebas.

Keputusan sebulat suara itu diumumkan Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee ketika majoriti anggota parlimen berada dalam dewan kecuali mereka yang mempunyai urusan rasmi di luar, termasuk anggota parlimen Parit Mohd Nizar Zakaria, yang turut mengikuti misi kemanusiaan ke Gaza bersama Perdana Global Peace Organisation (PGPO) dengan kapal MV Rachel Corrie.

Dewan Rakyat mempunyai 222 anggota dengan 137 mewakili Barisan Nasional, 77 pembangkang dan lapan anggota Bebas. Pembangkang terdiri daripada Parti Keadilan
Rakyat (25), DAP (29), Pas (23) dan Bebas (lapan).

Seramai 28 anggota, masing-masing 12 daripada BN dan 13 daripada Pakatan Rakyat serta dua anggota Bebas membahaskan usul berkenaan.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: