01 Julai 2010

Tabarruk (ambil berkat) dari Rasulullah dan orang saleh

17 Rejab 1431 H
http:akhisalman.blogspot.com

Ambil berkat dari ulama dan orang soleh adalah suatu trend yang ada pada orang-orang agama di Malaysia. Contohnya cium tangan, minum air bekas orang soleh, solat ditempat orang soleh , berkhidmat kepadanya dan lain-lain. Sebahgian ustaz-ustaz ada yang menegahnya dan mengatakan ianya taasub. Disini saya membawa apa yang berlaku di zaman Nabi dan ulasan ulama muktbar terhadap perkara ini.

AMBIL BERKAT DARI TUBUH

Usaid bin Khudair menceritakan:

Ketika mana seorang lelaki dari kalangan ansar sedang bercerita sesuatu kepada orang ramai. Dalam cerita itu ada lawak jenaka yang menyebabkan orang yang mendengarnya ketawa. Lalu Nabi saw mencucuk pinggangnya dengan kayu (melawak). Lelaki itu berkata:

“ Aku nak qisas (balas balik)”

Nabi saw menjawab:

“ Balas la balik.”

Lelaki itu berkata:

“Aku tidak pakai baju sedangkan engkau pakai baju.”

Lalu baginda mengangkat bajunya dan lelaki itu memeluk Nabi saw serta mencium pinggangnya dan berkata:

إنما أردت هذا يا رسول الله

“ Sebenarnya inilah tujuan aku hendak qisas.”

Hadis riwayat Abu Daud (5225) dan Hakim. Sahih menurut imam Zahabi.

AMBIL BERKAT DARI AIR LIUR

Abu Musa al-Asyari berkata:

ولد لي غلام فأتيت النبي صلى الله عليه وسلم فسماه إبراهيم وحنكه بتمرة

“ Aku mendapat anak , lalu aku berjumpa dengan Nabi saw, baginda namakannya sebagai ibrahim dan mentahnik dengan sebiji buah kurma.”

Hadis sahih riwayat Bukhari (5150) dan Muslim (2145).

Seperti diketahui tahnik adalah sialim mengunyah tamar sebelum dia memberikannya kepada sibayi dan disitu ada sedikit air liurnya. Adapun memuntah air liur dan orang lain memakannya adalah perkara yang haram kerana ia adalah najis.

AMBIL BERKAT DARI AIR WUDUK NABI

Abu Juhaifah ra berkata:

رأيت بلالا أخذ وضوء رسول الله صلى الله عليه وسلم ورأيت الناس يبتدرون ذاك الوضوء فمن أصاب منه شيئا تمسح به ومن لم يصب منه شيئا أخذ من بلل يد صاحبه

“ Aku melihat Bilal mengambil air wuduk Rasulullah saw dan aku melihat orang ramai berebut untuk mendapatkan air wuduk tersebut. Sesiapa yang mendapat sebahagian air wuduk itu akan menyapu dibadannya dan sesiapa yang tidak dapat dia akan mengambil dari basahan tangan sahabatnya yang dapat air wuduk Rasulullah saw.”

Hadis sahih Bukhari dan Muslim (503)

AMBIL BERKAT DARI MINUMAN BAGINDA

Sahl bin Sa’d as-Sa’idi berkata:

Rasulullah saw diberi minuman , lalu baginda meminumnya . Disebelah kanan Nabi ada seorang budak dan disebelah kirinya terdapat orang-orang tua. Baginda berkata kepada budak tadi:

أتأذن لي أن أعطى هولاء

“ Adakah engkau benarkan aku untuk memberikan air ini kepada orang-orang tua ini.”
Budak itu pun berkata:

لا والله لا أوثر بنصيبي منك أحدا

“ Tidak demi Allah. Aku tidak akan mendahulukan orang lain terhadap apa yang aku dapat dari mu .”
Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim (2030)

Budak disini adalah Abdullah ibnu Abbas ra. Minuman bukan sekadar minuman biasa tetapi ia mengandungi keberkatan Rasulullah saw. Para sahabat tidak akan sama sekali tamak kalau ia hanyalah minuman biasa. Dalam kaedah fekah disebut:

الإيثار في القربى مكروه

"Mengutamakan orang lain dalam perkara ibadah adalah makruh.”

AMBIL BERKAT DARI PAKAIAN BAGINDA

Asma bintu Abu Bakr berkata:

هذه جبة رسول الله صلى الله عليه وسلم ... كانت عند عائشة حتى قبضت فلما قبضت قبضتها وكان النبي صلى الله عليه وسلم يلبسها فنحن نغسلها للمرضى يستشفى بها

“ Ini adalah jubah Rasulullah saw … Asalnya berada di tangan Aisyah sehinggalah beliau meninggal dunia. Apabila beliau meninggal , aku mengambilnya. Semasa hayat Nabi, baginda memakainya. Sekarang, kami membasuhnya dan diberikan airnya kepada pesakit sebagai ikhtiar untuk berubat.”
Hadis sahih riwayat Muslim.

Imam Nawawi berkata:

“ Hadis ini adalah dalil kepada sunatnya ambil berkat dari kesan-kesan orang soleh dan pakaian mereka.”

AMBIL BERKAT DARI TEMPAT YANG NABI SOLAT

Mahmud bin Rabie al-Ansari berkata:

“ Sesungguhnya ‘Utban bin Malik ra adalah dikalangan sahabat Nabi saw. Beliau adalah dari golongan ansar dan pernah menyertai perang badar. Suatu hari beliau datang berjumpa dengan Rasulullah saw dan berkata:

“ Ya Rasulullah sesunggunhya mataku sudah lemah dan aku solat mengimamkan kaumku. Apabila hujan turun akan menyebabkan air di lembah melimpah sehingga menghalang aku untuk ke Masjid kaum ku. Ya Rasulullah aku suka kalau engkau solat dirumah ku dan aku jadikan tempat solat mu sebagai tempat solatku.”

Rasulullah saw pun berkata:

سأفعل إن شاء الله

“ Aku akan buat insyaAllah.”

Hadis sahih Bukhari dan Muslim (263)

Imam Nawawi berkata:

"Hadis utban (diatas) ada banyak mengangdungi pengajaran. Antaranya disyariatkan mengambil berkat daripada orang-orang soleh, solat di tempat yang mereka solat dan mengambil keberkatan daripada mereka."

Imam Ibnu Hajar al-asqalani berkata:

Hadis ini menunjukkan disyariatkan mengambil berkat dengan tempat2 yang mana Nabi saw solat disitu atau yang dipijak oleh baginda. Hadis ini juga menunjukkan sekiranya mana-mana orang soleh dijemput untuk diambil berkat daripadanya hendaklah dia pergi memenuhi permintaan itu selagi tidak menimbulkan fitnah.

KESIMPULAN

Daripada hadis-hadis Nabi dan pendapat ulama ini menunjukkan mengambil berkat dari ulama yang soleh seperti mencium tangan, disapu di kepala, minum bekas air , solat ditempat orang soleh adalah dibenarkan sekiranya tidak iktikad bahawa orang soleh itu boleh memberi apa-apa kuasa. Walaubagaimana pun ada ulama yang tidak bersependapat dengan perkara ini. Kita sebagai muslim yang berpegang pendapat yang membenarkan tabarruk hendaklah menghormati pendapat ulama Saudi yang melarang perkara ini dan mengatakan ia hanya khusus untuk Nabi. Mereka juga hendaklah menghormati pendpat kita. Saya nasihatkan masing2 menghormati pendapat masing dan tidak berbalah dalam perkara ini. Kita juga diajar untuk tidak taasub dengan mana-mana ulama, masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Imam Malik berkata:

كل كلام يؤخذ ويترك إلا صاحب هذا المقام

“ Setiap ucapan/pendapat boleh diambil dan ditolak melainkan ucapan/pendapat tuan punya Kubur ini (Nabi).

Maksudnya kalam Nabi sahaja yang maksum. Namun kalam atau perbuatan Nabi juga hendaklah dipegang menurut pentafsiran para ulama muktbar bukan mengikut pemahaman orang awam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semua hadis di atas menunjukkan hanya tabarruk kepada Nabi. Namun saya tidak menentang mereka bertabarruk kepada orang2 soleh.. tapi janganlah berlebih dari sahabat2 nabi sendiri. - imam