20 Julai 2010

Demi banteras rasuah, Rakyat berhak tahu ke mana perginya jumlah RM592 billion sumbangan dari PETRONAS

7 Syaaban 1431 H
Oleh: YB Nga Kor Ming

Timbalan Bendahari Agong DAP, YB Nga Kor Ming hari ini menggesa pihak
kerajaan mengumumkan ke mana perginya jumlah sumbangan PETRONAS sebanyak RM592 billion kepada kerajaan sejak syarikat Negara tersebut ditubuhkan pada tahun 1974 demi ketelusan dan akauntabiliti.

Nga Kor Ming yang juga merupakan Ahli Parlimen Taiping hari ini mengeluarkan kenyataan mendedahkan, bahawa sejak PETRONAS ditubuhkan pada 1974, syarikat Gergasi tersebut telah membayar RM592 billion kepada kerajaan.

Pada tahun 2008, PETRONAS membayar RM61.6 billion, manakala pada tahun 2009 sebanyak RM74 billion telah dibayar. Pada tahun ini walaupun ia merosot sebanyak RM16.4 billion, jumlah sumbangan PETRONAS kepada kerajaan masih berjumlah RM58.3 billion termasuk RM30 billion sebagai dividen.

Demi mengelakkan rasuah dan jumlah harta Negara tidak tertumpu kepada segelintir kroni, adalah tanggungjawab kerajaan mengumumkan bagaimana kekayaan atau khazanah Negara tersebut diurus dan ditadbirkan.

Nga Kor Ming berkata, dalihan kerajaan demi mengelakkan tanahair kita menjadi muflis menjelang tahun 2019, maka adalah perlu subsidi distrukturkan semula. Bagaimanapun, alasan kerajaan jelas meleset khususnya rakyat dapat lihat dengan nyata bagaimana wang rakyat diboros dan dibazirkan dengan pelbagia angkara yang turut didedahkan oleh laporan Ketua Aunit Negara Setiap tahun.

Laporan Ketua Audit Negara pernah mendedahkan Negara kita mengalami kerugian RM28 billion setiap tahun akibat penyelewengan, ketirisan dan pemborosan pengurusan kewangan agensi dan Jabatan-jabatan kerajaan dibawah pimpinan BN.

Nga Kor Ming berkata demikian ketika menghadiri majlis ulang tahun DAP Ipoh ke-44 disini pada hari ini. Nga : Perbelanjaan mengurus JPM meningkat 150% dari RM1.5 billion menjadi RM4 billion dalam tempoh 8 tahun

Nga Kor Ming turut mendedahkan bahawa perbelanjaan Jabatan Pedana Menteri telah meningkat sebanyak RM2.5 billion dalam tempoh 8 tahun sahaja sejak tahun 2003.

Beliau berkata, menurut jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Seri Nazri bin Tan Seri Aziz di Dewan Rakyat, jumlah kakitangan di Jabatan Perdana Menteri telah meningkat dari 21,045 menjadi 43,544 orang dalam tempoh 8 tahun.

Jumlah kos pengurusan jabatan tersebut juga meningkat dari RM1.5 billion setahun menjadi RM4 billion satu tahun.

Nga menegur kewibawaan pengurusan kerajaan BN kerana mewujudkan pelbagai jawatan untuk kroni parti politik semata-mata. Sebagai contoh, pegawai penyelaras BN dilantik disetiap kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri dengan menggunakan wang rakyat.

Menurut beliau, kerajaan melantik ahli parti komponen BN menjadi pegawai penyelaras dikawasan yang dimenangi oleh PAKATAN RAKYAT dengan gaji RM5,000 dan RM4,000 masing-masing dibayar kepada mereka yang kalah pada pilihanraya.

“ Ini adalah tidak masuk akal kerana rakyat terpaksa menanggung kos tersebut manakala calon BN yang kalah menikmati imbuhan tanpa perlu kerja. Tabung rakyat diseleweng menjadi tabung parti, manakala kegagalan SPRM mengambil tindakan adalah amat mengecewakan sekali.”Nga berkata.

Lebih 1,000 rakyat menghadiri majlis tertsebut.Turut hadir adalah pemimpin Parlimen DAP, YB Lim Kit Siang, Speaker Dewan Negeri Selangor, Dato Teng Chang Khim, Pengerusi DAP Perak, Dato Ngeh Koo Ham, Ahli Dewan Negeri Tebing Tinggi, Ong Boon Piow, ADUN Bercham, Sum Cheok Leng dan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi.

Majlis tersebut juga mengucapkan takziah kepada mendiang Teoh Beng Hock yang meninggal dunia genap 1 tahun ketika beliau ditahan oleh SPRM tetapi mati dibawah tahanan.

Pemimpin DAP mengadakan majlis mengucapkan takziah kepada keluarga mendiang Teoh Beng Hock yang meninggal dunia genap 1 tahun ketika beliau ditahan oleh SPRM pada 16hb Julai, 2009.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tanya Idris Jala Negara akan muflis kerana subsidi keteresan ke tangan kroni pemimpin atau salah guna kuasa atau yangf drastiknya masuk dalam golangan perasuah