20 Julai 2010

KJ DAN RAJA KATAK - SEEKOR MONYET, SEEKOR KERA

7 Syaaban 1431 H
Oleh: WFAUZDIN NS

GELAGAT dua tokoh Melayu ini kadangkala menjadi satu hiburan buat kita. Mungkin juga satu lawak pula bagi kaum bukan Melayu apabila memerhatikan tingkah laku dua tokoh Melayu tersebut iaitu KJ selaku Ketua Pemuda Umno dan Ibrahim Ali selaku Presiden PERKASA. Kisah mereka berdua seolah-olah kita memerhati seekor monyet dan kera bertarung. Masing-masing berkata merekalah paling hebat memanjat pokok.

Dalam satu kenyataan di sini, Ibrahim Ali atau lebih dienali sebagai `raja katak' Pasir Mas menyarankan agar KJ Ketua Pemua Umno meletakkan jawatan sahaja atau tidak lagi bertanding sebagai Ketua Pemuda Umno. Mungkin lebih menyakitkan hati KJ, apabila raja katak Pasir Mas ini menyindir dengan berkata `inilah penyakit naik kerana mertua'. Pedih juga ayat raja katak tersebut.

Oleh kerana terlalu ingin tunjuk hebat, raja katak Pasir Mas ini lupa bahawa dia naik jadi MP Pasir pun kerana siapa? Kerana dia bekas pemimpin Umno Pasir Mas? Kerana dia bekas seorang Menteri di zaman Mahathir dulu? Atau kerana beliau Presiden PERKASA? Raja katak mungkin lupa berapa kali beliau bertanding di Pasir Mas semenjak beliau ditendang keluar oleh Umno dan pernah hilang deposit atau tidak? Kemudiannya, siapa yang pungut `katak' bawah tempurung ini serta memberikan beliau kerusi yang beliau duduki sekarang?

Meskipun KJ tidak dinafikan naik begitu cepat di dalam politik adalah sewaktu era mertuanya menjadi PM, tetapi beliau bertanding sebagai Ketua Pemuda Umno di atas tiket yang sah iaitu Umno. Dikatakan KJ terlibat di dalam rasuah politik wang sewaktu bertanding, itu perkara lain dan ianya normal bagi sebuah parti bernama Umno. Rasuah politik wang bukan `dosa besar' di dalam Umno. Jika ianya satu dosa besar, masakan Ali Rustam masih kekal sebagai KM Melaka.

Jika KJ naik di atas pengaruh mertuanya ketika itu atau pun kerana politik wang, Ibrahim Ali pula naik di atas belas ikhsan PAS, walaupun kemudiannya beliau menjadi `Si Tanggang'. Pada pandangan anda di antara kedua-duanya siapa lebih bermaruah? Kedua-duanya Melayu.

Bagi saya, jika disuruh pilih di antara dua Melayu iaitu KJ, Ibrahim Ali dan seorang berbangsa Cina iaitu Lim Guan Eng, sebagai Melayu saya terpaksa juga memilih Lim Guan Eng walaupun beliau Cina. Saya malu mahu pilih KJ apatah lagi raja katak. Bagi saya orang Melayu mestilah mempunyai maruah diri. Masalahnya dua-dua Melayu ini adakah punyai maruah diri? KJ dan raja katak 2 kali 5, 5 kali 2.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

raja katak yang paling besar

rusle berkata...

Salam,
Mengapa pilih yang kafir kalau yang muslimnya ada....jangan terlalu emosional takut yang MAHA ESA nak jadikan ini sebagai ujian menguji ketakwaan umatnya yang telah mendapat petunjuk.

Budak Pencen berkata...

Dalam pemilihan UMNO mana tidak ada rasuah?Zaman Dato Him bertanding merebut Ketua Bahagian lawan Che gu Hassan dulu lagu mana?Ramai orang yang dah pencen politik,masih sihat
boleh tolong ingatkan.Nasihat saya berhentilah
berpolitik kotor,umor dekat 60 ni buat kerja baik dan dudok diam2.Dato Him pernah kata umor
60 aku nak berhentilah main politik masa itu
ketika berkempen rebut Ketua Bahagian.Satu lagi
janganlah dok godam orang2 PAS,kerana merekalah
Dato ada dalam Parlimen.

Tanpa Nama berkata...

apa yang YB sebut memang sesuai dengan umno. cuma saya nak kongsi pandangan mengenai debat di kelantan (saya lihat dari siaran TV Selangor). kata ustat affendi pas bubarkan, orang pas masuk umno. Nor Adam (x PKR) pun sealiran, demi perpaduan melayu. dari situ pas dapat cita2 laksana islam. Saya fikir ini pandangan orang yang dah putus urat kepala. Kalau itu caranya meletakkan PAS ditengah lebuhraya yang bakal dilangar kenderaan. UMNO akan dapat monopoli kuasa dan boleh joli katak. umno ni bila tersepit dan perpaduan, dulu masa kuat sombong, bongkak. tak boleh dengan cakap orang umno, lebih baik dengar salakan anjing yang dah tentu ada tetamu datang samada kawawan atau pencuti.
Sekian terima kasih.

blogenstarz berkata...

SDR....
Apabila sedetik ada FITNAH , laksana ia memakan daging saudara islamnya sendiri....

ali alor setar berkata...

Dia pun tak sedak diri menang kawasan PASIR MAS pun atas eksan PAS dia kata atas kekuatan dia,peeerah raja katak.

Tanpa Nama berkata...

dua2 jd macam 2 demi survival politik diorg yg makin malap. kj sbb tidak mandapat tempat dlm hati si najib so election akan datang kompem nama dia tak tersenarai dlm calon2 bertanding. si brahim ali plak sbb xda parti lain dah boleh dia tipu untuk jd calon next election. so tubuhkan perkasa 2 konon2nya dgn harapan umno akan pilih masuk bn.

Tanpa Nama berkata...

sejak bila YB ni berbangsa melayu?

Tanpa Nama berkata...

dua2 sampah masyarakat..

ANONYMOUS berkata...

IBRAHIM ALI TAK TUMPAH MCM ZUL KULIM YG TEWAS DITANG KHALID SAMAD...DAH KALAH DAN DIBENCIRAKYAT SHAH ALAM...TAPI MASIH KUTUK HINA PAS...HAPRAK BETUL ZUL HAPRAK BALACI UMNO..