30 Julai 2010

MB bidas Khir, - 'pesara lombong haram'

17 Syaaban 1431 H
Oleh: Regina Lee

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini melabelkan Ketua Pembangkang Negeri, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo, sebagai “pesara lombong pasir haram”.

Ditanya pada sidang akhbarnya mengenai dakwaan bekas menteri besar itu yang menuduh syarikat milik kerajaan negeri - Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) membayar royalti yang berkurangan berbanding ketika beliau mentadbir Selangor, Khalid menjawap dengan sinis.

“Khir Toyo tahu semua butirannya. Saya fikir dia mesti terbabit dalam perniagaan melombong pasir sebelum ini - kemungkinan besar yang beroperasi secara haram. Saya tidak mahu komen pelombong pasir haram yang sudah bersara itu,” katanya.

Khir mendakwa KSSB hanya membayar royalti RM12,000 kepada kerajaan negeri di sebalik memungut hasil RM734,000 tahun lalu.

Malaysiakini/-

4 ulasan:

Jawa Tanjung berkata...

Saya rakyat Selangor dan saya bukan ahli mana2 parti tetapi saya adalah pengundi.... Persoalannya....

1. Saya nampak kenaikan tsb tetapi adakah ia optima bagi hasil utk tahun tersebut?

2. Saya tidak kira siapa pun yang jadi pemerintah negeri ini tetapi pencuri harta hasil kami adalah tetap pencuri, orang yang bersekongkol pun adalah pencuri (tidak menjalankan amanah),

3. Saya tetap tidak menghalalkan harta2 tersebut untuk di curi w.pun 1 sen. Tidak kira siapa yang mencurinya (BN / PAKATAN)

4. Bukan kita tunjuk orang lain lagi (BN dulu) kuat curi akan menjadikan tindakan orang PAKATAN mencuri tsb jadi halal pada kami..

Kuda Perang berkata...

Nampaknya, selepas ini Dr. Khir terpaksa kena tumpukan fokus kpd perusahaan tempe sahajalah pulak...

Tanpa Nama berkata...

Alahai YB Khir... Tak payah keluar fakta, kami warga bangi tahu sangat politik kotor YB.
Tak payah tengok jual pasir haram aje, kandang babi haram dekat semenyih pun ada.

~MaSa~ berkata...

yang penting jangan buat kacau di bawah pemerintahan pemimpin yang benar.