15 Julai 2010

Mereka kata Nabi ambil Quran dr Pendeta Bukhaira

2 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

KESAMARAN DR ORIENTALIS:

Seorang orientalis carra de vaux -dr perancis- telah mengarang sebuah kitab yg bertajuk Muallif Al-Quran (Penulis al-Quran) yg mana dia cuba menyatakan bahawa pendeta Bukhaira telah mengajar semua Al-Quran pd Nabi MUhammad s.a.w.

KISAH ASAL:

Ketika mana Nabi berumur sembilan tahun telah mengikuti pakciknya Abu Talib berniaga di syam. -secara ringkasnya- Nabi telah bertemu dengan seorang pendeta Bukhaira dan baginda dijemput makan bersama dgn rombongan yg lain.

Diakhir pertemuan pendeta itu menasihati Ab Talib spya menjaga Nabi kerana perkara yg besar akan berlaku pd Nabi. (HR Tirmizi, IBnu Abi Syaibah dan Hakim).

JAWAPAN TERHADAP KESAMARAN:

1. Sanad hadis yg dipertikai oleh ulama:

Diantara perawinya ialah Abdurrahman bin Gazwan. Az-Zahabi telah berkata: Beliau (Abd Rahman) telah meriwayatkan hadis2 yg mungkar dan paling mungkar adalah hadis tentang kisah bukhaira.

2. Matan hadis yg bercanggah dengan logik akal.

Ibnu Qaiyyim telah berkata dlm kitabnya (zadul maad):

Telah disebut didalam hadis ini yg diriwayatkan Tirmizi dimana Pakcik Nabi mengutuskan bilal utk bersama Nabi. Ini adalah satu kesalahan yg jelas kerana Bilal tidak wujud pd masa tu; sekalipun ada, bilal tidak bersama pakcik Nabi.

3. Tidak lojik Nabi ambil Quran dr Bukhaira.
Sekalipun hadis ini sahih menurut sebhagian ulama sperti Hakim, Ibnu hajar dan Albani namun ianya tidak menunjukkan langsung Nabi kita mengambil Al-Quran dr pendeta tersebut. Ini kerana pertemuan Nabi dan Bukhaira adalah amat singkat.

Imam Abul Hasan An-Nadawi(gambar) telah berkata:
Hadis ini sekalipun sahih, namun perkara tersebut (Nabi mengambil Quran dr Bukhaira waktu itu) adalah tidak dikeluarkan mana2 org yg berakal.

Bagaimana nak masuk akal seorang budak berumur 9 tahun belajar sesuatu dr guru yg dia tidak tahu bahasa gurunya dan tidak bersamanya melainkan ketika makan sahaja.
kesimpulan: Al-Quran adalah dr Allah bukannya ciptaan manusia.

Ingatlah musuh2 Islam sentiasa cuba untk menimbulkan kesamaran tentang Islam dan ajarannya. Kita sama bertanggung jawab untk memperthankan Islam.

Marilah kita same2 belajar tentang Islam. Belajar hendakalah bertalaqqi dgn guru kerna Nabi pun bertalaqi dgn Jibril ketika menerima wahyu.

Tiada ulasan: