06 Ogos 2010

akibat sihir

24 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Syeikh Abdullah at-Talidi telah menyebut didalam kitabnya ((Nasbul Mawaid)): Seorang hafiz Quran dikalangan sahabatku telah menceritakan bahawa seorang faqih memberitahu:

Suatu hari dia dipanggil untuk membasuh mayat di sebuah kampong. Apabila dia masuk ke tempat yang ada mayat dan menyelak kain mayat, beliau amat terperanjat. Dia sgt terkejut kerana muka mayat berubah menjadi muka dan kepala babi yang sempurna. Namun badannya badan manusia yang asal.

Lalu dia meninggalkan mayat tersebut dan segera mendapatkan tuan khatib kampong serta menceritakannya. Kemudian mereka menghubungi isteri simati untuk menanyakan apa yang telah dilakukan oleh suaminya.

Mereka bersungguh-sungguh menanyakan hal tersebut sehinggalah si isteri tadi menceritakan bahawa si suami telah mengamalkan sihir. Si suami ini mempunyai kitab suci al-Quran yang diletakkan dalam tanah dan dikencingkan keatasnya. Dengan itu dia dapat berhubung dgn syaitan.

Mengamalkan sihir adalah salah satu dosa besar. Nabi saw bersabda:

اجتنبوا السبع الموبقات وذكر منها السحر
“Jauhkan dari 7 dosa yang membinasakan. Nabi saw menyebut diantaranya sihir."(Hr Bukhar 2766 dan Muslim 89)

Ulama telah bersepakat mengamalkan sihir adalah haram. Malahan berdosa besar. Malah percaya kepadanya adalah berdosar. Nabis saw bersabda:

ثلاثة لا يدخلون الجنة: مدمن خمر ، وقاطع رحم ومصدق بالسحر
Maksudnya: “3 golongan yang tidak masuk syurga : 1. Penagih arak 2. pemutus silaturahim 3. Orang yang percaya dengan sihir. (Hr ahmad)

Tiada ulasan: