19 Ogos 2010

Muslimat PAS, Harakah bergabung imarah Ramadhan

8 Ramadhan 1431 H
Oleh: Saidah Hairan

KUALA LUMPUR, 17 Ogos: Dewan Muslimat PAS Pusat dengan kerjasama Bilik Berita Harakah berganding bahu menghulurkan bantuan kepada golongan miskin, ibu tunggal, anak yatim piatu dan golongan tidak bernasib baik sempena Ramadan ini.

Kerjasama itu membuktikan kesungguhan unit editorial Harakah serta Dewan Muslimat bagi menjayakan agenda kebajikan rakyat tanpa mengira fahaman politik dan perbezaan agama.

Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman berkata, program bantuan itu telah bermula sehari sebelum Ramadan dan berterusan selagi ada masyarakat yang perlu dibantu.

Katanya, Bilik Berita Harakah akan memberi sokongan kepada Dewan Muslimat untuk membuat laporan di sepanjang program kebajikan itu dijalankan.

Beliau berharap golongan korporat, swasta dan badan bukan kerajaan turut berganding bahu menghulurkan bantuan bagi mencapai misi agenda kebajikan rakyat tercapai.

Sementara itu, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh berkata, program kebajikan itu telah bermula 10 Ogos lalu iaitu sehari sebelum Ramadan dengan edaran kurma dan bubur lambuk di stesen komuter di Bandar Tun Razak, Cheras.

Program itu juga bukan hanya memberi bantuan di bulan Ramadan tetapi akan digunakan untuk sumbangan membantu mangsa bencana alam, kematian, selain meraikan golongan terpinggir menjelang musim-musim perayaan dan sebagainya.

Beliau mengingatkan kebajikan merupakan menghidup-suburkan amalan bersedekah terutamanya di dalam bulan ramadan di kalangan masyarakat yang mana pahala bersedekah pada bulan ini diberikan pahala yang berlipat ganda oleh Allah.

Menurutnya Islam sememangnya daripada awal mementingkan kehidupan saling bantu membantu antara anggota masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Hujung minggu lalu, edaran bubur lambuk, iftar dan ziarah dilakukan di kawasan DUN Lenggeng dan DUN Senaling, Negeri Sembilan di mana keadan amat memilukan kerana terdapat rumah yang terlalu daif.

Di DUN Senaling, Nuridah menyampaikan barang makanan asas beras, tepung, gula dan milo di rumah ibu tunggal, orang miskin serta orang cacat (OKU) di 30 buah rumah.

Bermula 10 Ogos lalu, empat negeri sudah dijejaki iaitu Wilayah Persekutuan; Negeri Sembilan; Melaka; DUN Semanggol Perak dan kampung Johan Setia DUN Kota Raja, Selangor.

Selepas itu DMPP bersama wakil bilik Berita Harakah akan menjejaki golongan miskin di Pulau Pinang; Sarawak; Shah Alam; Sepang; Johor; Perlis; Terengganu dan Pahang.

Lebih menarik DMPP serta bilik Berita Harakah akan mengedarkan kuih raya kepada pengguna jalan raya di Tol Sungai Besi; Tol Jalan Duta pada 5 September dan selepas itu akan ke DUN Ulu Bernam, Selangor.

Pada 6 September pula penyampaian sumbangan kepada fakir miskin dan ibu tunggal di Parlimen Rantau Panjang, Kelantan dan edaran kuih raya di Tol Karak pada 8 september.

Sesiapa sahaja boleh beramal jariah dengan memberi sumbangan terus kepada akaun Maybank 564025400533 atas nama Parti Islam Semalaysia.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: