12 Ogos 2010

TEH TAREK PERASA BABI ?

1 Ramadhan 1431 H
Oleh: KALIMAJARO I



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

YB thanks memberitahu. Macam mane ni YB, ada tanda halal... Kalau logo halal boleh dipersendakan2 & disalah gunakan macam ini... susahlah umat islam. Apa tindakan majlis ulama & Pejabat agama Islam? Amanah weh...

zakiyahpar berkata...

Assalamu'alaikum...

Terima kaseh YB atas maklumat yang telah didedahkan... Harapnya kita semua lebih berhati-hati selepas ini...

Tanpa Nama berkata...

E471 yang digunakan sebagai food additive boleh juga diekstrak dari tumbuh-tumbahan misalnya soya. Jika dah ada sijil halal saya berpendapat dia dari unsur tumbuh2an. Allahuaklam..

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih YB kerana maklumat ini. Harap mufti dan pihak berkuasa agama Islam jangan duduk lena sahaja,bertindaklah segera.

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum.....
Untuk makluman tuan-tuan,E471 tidak semestinya ada unsur babi,begitu juga kod E yang lain,klu sumbernya halal hukumnya halal dan begitu sebaliknya.Kod E sebenarnya digunakan oleh European Commmunity(EC).Di Eropah,sebelum aditif makanan diluluskan penggunaannya ia mesti melalui ujian makmal.Antara tujuan penggunaan aditif dalam makanan adalah untuk meningkatkan kualiti,menambah keenakan dan memantapkan kesegaran.Namun kod E telah digunakan secara meluas termasuklah di malaysia.
Beberapa tahun lepas terdapat individu yang menyebarkan kod E sebagai kod babi yang menyebabkan keresahan di kalangan pengguna Islam.Ia ada kebenarannya iaitu adanya unsur babi dalam produk makanan,itupun sekiranya produk tersebut adalah produk luar negara.Namun untuk mengatakan kod E adalah kod babi dan semua produk yang mengandungi kod E ada babi adalah tidak tepat.Ini kerana dalam konteks Malaysia,syarikat yang memohon Sijil Pengesahan Halal untuk produk mereka,maka Jabatan Agama Islam Negeri akan mengenalpasti kandungan dan ramuan produk tersebut terlebih dahulu sebelum disahkan halal.Disebabkan itulah kita lihat ada produk yang disahkan halal tetapi ada E471 dan juga kod-kod lain termasuklah produk yang dipaparkan dlm blog ini kerana E471 tersebut adalah dari sumber yang halal.....Wallau'alam