18 September 2010

PAS gesa siasat dakwaan pegawai polis cuai

8 Syawal 1431 H

KUALA LUMPUR, 16 Sept: PAS mahu tindakan sewajarnya diambil terhadap segelintir anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang didakwa cuai dan tidak serius dalam menyiasat beberapa laporan kes kehilangan.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata parti itu memandang berat kenyataan yang mengatakan ada laporan kehilangan tidak disiasat dengan serius.

"PAS mengharapkan supaya pegawai yang cuai terhadap laporan yang dibuat terhadap beberapa kes pembunuhan dan menghilangkan mangsa oleh kumpulan mafia ini mesti disiasat sama. Apa makna laporan dibuat jika siasatan tidak dibuat dengan cara yang serius," katanya.

Ujarnya lagi, PAS meletakkan kepercayaan terhadap jaminan yang diberikan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar untuk mengambil tindakan terhadap pegawai polis yang cuai apabila laporan kehilangan yang tidak siasat dengan serius.

"Ini adalah merupakan ujian awal ke atas Ketua Polis Negara yang baru," katanya lagi sambil menyifatkan sangat malang jika perkara tersebut benar-banar berlaku.

PAS, jelasnya tidak mahu lagi melihat akan ada lagi pembunuhan bersiri seperti yang berlaku kepada Allahyarhamah Sosilawati dan tiga yang lain.

Kecekapan polis, ujarnya juga sedang dipersoal apabila rakyat tertanya-tanya kenapa tindakan pantas tidak dibuat sebelum ini seperti mana tindakan pantas terhadap kematian Allahyarhamah Sosilawati Lawiya.

Beliau merujuk kepada laporan kehilangan seorang jutawan India, Allal Kathan Muthuraja, 34, yang dilaporkan hilang di Malaysia, 18 Januari 2010 selepas menemui suspek di Banting atas urusan perniagaan.

Sumber berkata, suspek itu juga dikatakan terbabit dalam pembunuhan seorang wanita bernama T Selvi, 44, yang juga isteri kepada pemilik bengkel di hadapan rumahnya, tahun lalu. Mangsa dikatakan dibunuh selepas berselisih faham berhubung pinjaman sejumlah wang dengan suspek utama, seorang peguam bergelar Datuk.

"PAS tidak mahu negara ini dikuasai oleh “mafia” yang menganggu ketenteraman negara dan keharmonian rakyat di negara ini," katanya.

Sehubungan itu, PAS mengharapkan segala laporan yang pernah dibuat kepada polis mengenai kehilangan misteri perlu diselongkar kembali, pegawai yang terlibat perlu disiasat untuk menjaga maruah institusi polis.

Harakahdaily/-

1 ulasan:

anti united malay nuts orgi berkata...

Saya cadangkan satu jabatan integrity rakyat khas utk memantau para menteri2 ahli parlimen atau adun serta kakitangan kerajaan termasuk polis juga tentera.dan mnereka ini di lantik berdasarkan pada pengalaman dan tidak mempunyai sabarang agenda peribadi dan hanya berdasarkan kebenaran semata2.
Polis Malaysia adalah satu jabatan yg paling korup dari peringkat bawah sehingga peringkat atasan termasuklah KPN serta KP Negeri2 jadi mereka ini seharusnya di beri kuasa utk menjalankan siatan terhadap mereka yg di syaki menjadi penagih rasuah.dan di letakkan di bawah parlimen serta memiliki bidang kuasa tertentu.membuka sebarang fail yg di syaki termasuklah fail2 jenayah.
Bukan semua kes pembunuhan yg terjadi di malaysia ini tidak di ketahui polis,pernah berlaku di mana anggota bawahan ingin membuat siatan satu kes pembunuhan lantas di larang dan di tegah oleh org2 atasan polis sendiri termasuklah dari bukit aman sendiri.bayangkan betapa parahnya rasuah di dalam jabatan yg di tubuhkan utk menjaga ketenteraman rakyat di kuasai oleh jenayah terancang seperti gangter,dadah,pelacuran dan sebagainya.dimana lagi rakyat mahu berlindung jadi kepada semua parti pakatan rakyat apabila kelak mengambil alih Putrajaya jalankan tgggjwp yg di amanah allah utk menegakkan kebenaran dan mencegah kemungkaran.insyallah.