07 Oktober 2010

Syarikat rokok kecewa kenaikan 16% eksais

27 Syawal 1431 H

Bukan sahaja perokok, syarikat pengeluar rokok terbesar di Malaysia turut menyatakan kekecewaan mereka terhadap kenaikan harga rokok semalam.

Menurut British American Tobacco (BAT) - pengeluar rokok Dunhill - kenaikan 3 sen sebatang atau sebanyak 16 peratus itu merupakan sesuatu yang tinggi dan mengejutkan.

Pengarah Urusan BAT Malaysia William Toh berkata, pihaknya kecewa kerana peningkatan eksais itu menyebabkan penyeludupan rokok yang sudah sedia ada akan bermaharajalela dalam pasaran.

"Lebih besar perbezaan harga antara rokok sah dan seludup, lebih besarlah minat terhadap rokok seludup," katanya sambil mendakwa telah menegaskan perkara itu banyak kali sebelum ini.

Semalam, kerajaan telah menaikkan kadar duti eksais bagi rokok sebanyak tiga sen sebatang, berkuatkuasa 1 Oktober.

Dengan kenaikan kadar duti eksais itu, amaun kenaikan cukai bagi sekotak rokok 20 batang ialah kira-kira 63 sen, iaitu 60 sen daripada duti eksais dan tiga sen daripada cukai jualan.

Dalam satu kenyataan hari ini, William juga berkata, penyeludupan rokok sekarang sudah membimbangkan apabila Malaysia berada di atas dalam senarai pada 2009.

Malaysiakini/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

berenti renti la hisap rokok...
- TKP DPPK IT

Tanpa Nama berkata...

duti rokok jalan terdesak umgok cari duit nak wat kempen kat galas..