07 Oktober 2010

KESHVINDER SERTAI PPP: ADUN BEBAS LAIN BAGAIMANA?

27 Syawal 1431 H
Oleh: safarizal saleh

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) memuji langkah berani yang telah di ambil oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebas Malim Nawar, Keshvinder Singh untuk menyertai Parti Progresif Penduduk (PPP) yang juga suatu masa dahulu pernah menyatakan hasrat untuk menyertai Kelab Penyokong PAS telah mengubah lanskap politik di Negeri Perak.

Ini merupakan suatu perkara yang amat bermakna bagi PPP kerana telah mempunyai seorang wakil sebagai ADUN dan sudah tentu DUN Malim Nawar akan menjadi fokus utama PPP dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti.

DPPN Pk menunggu langkah yang sama daripada tiga ADUN Bebas yang lain iaitu ADUN Bebas Behrang, ADUN Bebas Changkat Jering dan juga ADUN Bebas Jelapang. Masih terdapat dua parti yang masih tiada wakil daripada parti kompenan BN sebagai ADUN iaitu GERAKAN dan juga MIC.

DPPN Pk pasti sudah tentu pelawaan kepada ADUN-ADUN Bebas tersebut sedang dijalankan. Antaranya ialah DUN Behrang yang pernah di tandingi oleh MIC pada PRU ke-12 yang lalu, sudah tentu ingin wakilnya tetap ada di dalam DUN tersebut .

Perkara ini akan menghakis peranan ‘kuasa ketiga’ yang sangat-sangat di nantikan oleh pelabur asing di dalam melihat kekukuhan pentadbiran kerajaan negeri yang kini di kuasai oleh BN atas kekuatan ‘kuasa ketiga’.

Rakyat juga sedar akan kekalutan yang terjadi akibat ‘kuasa ketiga’ yang jelas telah menjejaskan pelaburan asing sepanjang Januari hingga Jun pada tahun ini setalah pencapaian FDI ke Negeri Perak amat merosot sekali.

Tiada ulasan: