25 November 2010

APAKAH TERJADI KEPADA FAIL YANG TELAH ANDA PADAM (DELETE)

18 Zulhijjah 1431H
Oleh : nina mazrina

Bila anda memadamkan sesuatu fail, ianya tidak terus terhapus tetapi sebaliknya ia dimasukkan kedalam Recycle Bin untuk sementara waktu sehingga lah anda mengosongkannya.

Dalam waktu tersebut, sekiranya anda berubah fikiran, maka anda boleh mendapatkannya kembali dan mengembalikannya ke tempat asal (restore).

Sekiranya setelah anda mengosongkannya dan anda ingin mendapatkannya kembali, maka anda terpaksalah menggunakan aplikasi khas untuk itu seperti Norton Utilities. Bagaimanakah keadaan ini terjadi?

Setelah sesuatu fail dipadamkan (delete) , tempat itu akan ditandakan kosong dan boleh diduduki (free) dan hakikatnya fail itu sabenarnya masih ada disitu sehinggalah ada fail lain mengambil alih tempatnya atau dengan lain perkataan " menindih diatasnya"..

Begitu juga bila cakera keras di format, bukannya semua yang tertulis diatas cakera itu terhapus. Saki bakinya masih ada dan sekiranya satu program khas digunakan,

maka sesetengah fail tersebut boleh dibaca kembali. Untuk membersihkan terus cakera keras tersebut, maka ianya diformatkan dengan menggunakan low level format.

Pengguna tidak digalakkan menggunakan cara ini kerana ianya akan terus menghapuskan sama sekali program yang ditulis oleh pengeluar diatas cakeran tersebut. Hanya pengeluar sahaja boleh membuat low level format atau anda boleh dapati program tersebut pada laman web pengeluar berkenaan.

Bila sesuatu aplikasi bertembung dengan aplikasi lain (crash) maka, aplikasi tersebut akan terhenti (hang) dan ini akan meninggalkan serpihan-serpihan fail "yang separuh masak" diatas cakera tersebut.

Fail fail ini akan menimbulkan beberapa masalah kepada aplikasi akan datang. Keadaan ini perlu diperbaiki segera.Salah satu cara ialah dengan menggunakan scandisk secara menyeluruh.

Tiada ulasan: