25 November 2010

Budaya minum Teh Cina dan khasiatnya.

18 Zulhijjah 1431H
Drs. Khalil Idham Lim.

Koleksi bagi penyediaan teh cina yg saya ada dan dicadangkan kepada sahabat yg berminat boleh dapatinya di mana-mana kedai yang menjual daun teh cina di Malaysia. Jangkaan saya harga semua tidak lebih rm 200 > bagi yang mampu boleh membeli yang lebih mahal harganya dan banyak pilihan harga tersedia.

Minum teh memang telah menjadi semacam amalan turun temurun di kalangan masyarakat Tionghoa. Di China, budaya minum teh dikenal sejak 3 ribu tahun sebelum Masehi, iaitu sejak pada zaman maharaja Shen Nung berkuasa. Bahkan, berlanjut di Jepun sejak masa Kamakaru (1192 - 1333) oleh pengikut Zen.

Tujuan minum teh adalah agar mendapatkan kesegaran tubuh. Upacara minum teh menjadi ritual tradisional orang Tionghua dan Jepun dalam menyajikan teh untuk tamu.

Pada zaman itu upacara ini disebut cha no yu. Teh disiapkan secara khusus oleh orang yang mendalami seni upacara minum teh dan dinikmati sekelompok tamu di ruangan khusus yang disebut chashitsu.

Tuan rumah juga bertanggung jawab dalam menyiapkan situasi yang menyenangkan untuk tamu, seperti memilih lukisan dinding (kakejiku), bunga (chabana), dan mangkuk seramik yang sesuai dengan musim dan status tamu yang diundang. Teh bukan cuma dituang dengan air panas dan diminum, tetapi sebagai seni dalam arti yamg lebih luas.

Upacara minum teh mencerminkan kepribadian dan pengetahuan tuan rumah yang mencakup tujuan hidup, cara berpikir, agama, apresiasi peralatan upacara minum teh, dan cara meletakkan benda seni dalam ruangan khusus, serta berbagai pengetahuan seni yang bergantung kepada aliran upacara minum teh yang dianut.

Seni upacara minum teh memerlukan penyempurnaan selama bertahun-tahun dengan penyempurnaan yang berlangsung seumur hidup. Tamu yang diundang secara formal untuk upacara minum teh juga harus mempelajari tata cara, kebiasaan, batasan, etika meminum teh, dan menikmati makanan ringan yang dihidangkan.

Umumnya, upacara minum teh menggunakan pelbagai jenis daun teh mengikut tempat dan jenis teh yang berlainan serta berbagai kualiti bergantung kepada kegemaran peminum.

Dalam percakapan sehari-hari di Jepun, upacara minum teh cukup disebut ocha (teh). Istilah ocha no keiko dapat berarti belajar secara praktikal tata cara penyajian teh selaku tuan rumah atau belajar etika sebagai tamu dalam upacara minum teh.

Sedangkan di Korea, tradisi minum teh diperkenalkan dari negara China sejak lebih dari 2 ribu tahun lalu. Teh digunakan dalam upacara-upacara persembahan. Bentuk kebudayaan teh bangsa Korea ada dalam upacara teh Korea yang disebut Dado.

Tips Menyimpan Teh

1. Simpan di dalam balang kering dan tertutup. Hindari dari sinar matahari secara langsung, kerana akan akan mempengaruhi kualitinya.
2. Jangan simpan teh di dalam peti sejuk, kerana bekasnya akan berembun yang dapat membuat teh cepat berkulat. Juga dapat membuatkan bercampur dengan bau makanan lain.
3. Beli teh sesuai keperluan, kerana teh yang sudah dibuka hanya tahan selama 1 bulan, setelah itu harum teh akan hilang.
4. Untuk memudahkan penyediaan secara rutin belilah teh yang dibungkus dalan bungkusan kecil kecap udara. Sekali hidang sebungkus kecil tersebut boleh diminum untuk sekitar 4 hingga 5 orang.
5. Setelah air mendidih masukkan tehnya lalu peramkan sekirar 2 hingga 3 menit. Jangan lebih dari 5 menit, kerana menyebabkan air teh menjadi pekat dan agak keras dan pahit.
6. Penyediaan Teh sebaiknya dalam teko seramik atau tanah . Teko seramik atau tanah sangat sesuai digunakan untuk penyediaan teh agar rasa dan aromanya dapat dinikmati secara maksimum.

Khasiat Teh

Teh juga sering dikaitkan dengan kegunaannya untuk kesihatan. Teh hijau dan teh pu-erh sering digunakan untuk diet dan melangsingkan badan. Orang cina juga sering menghubung-hubungkan teh dengan keseimbangan yin yang.

Masyarakat Tionghoa meyakini teh dapat mengimbangi kadar lemak dalam darah dan makanan.

Mereka juga percaya, minum teh dapat melancarkan buang air , dan pelbagai khasiat dan kegunaan lainnya. Setelah 5 ribu tahun berlalu, pengeluaran dan pengunaan teh terus meningkat, dan sekitar tiga juta tan teh dihasilkan di seluruh dunia setiap tahunnya.

Aneka Kemasan Teh

Banyak teh dapat dijumpai di pasar atau kedia dengan aneka pembungkusan, antara lain:

1. Teh Celup
Teh dikemas dalam uncang kecil yang biasanya dibuat dari kertas. Teh celup sangat populer karena praktis untuk membuat teh.

2. Teh Seduh
Teh dibungkus dalam tin atau dibungkus dengan pembungkus dari kertas atau plastik. Timbangan teh dapat diatur sesuai selera. Pelbagai penapis teh dipakai agar teh yang diminum betul betul bersih dari daun teh.

Selain itu ada penyediaan dengan mangkuk teh dengan penutup berasal dari China yang disebut gaiwan dan tudungnya dapat digunakan untuk menyaring daun teh saat menuang teh ke cawan teh sebelum di minum.

3. Teh berketul
Teh dalam bentuk kepingan atau ketulan kecil agar padat untuk keperluan penyimpanan dan kualiti, contohnya teh pu erh, dijual dalam bentuk padat dan diambil sedikit demi sedikit saat akan diminum. Teh yang sudah diketulkan ini mempunyai masa simpan lebih lama dibandingkan daun teh biasa. Semakin lama penyimpanannya semakin mahal harganya dan dikatakan lebih tinggi khasiat nya.

5. Teh Berperisa.

Teh berbentuk serbuk yang tinggal dilarutkan dalam air panas atau air dingin. Pertama kali diciptakan pada 1930-an, tetapi tidak dikeluarkan hingga akhir 1950-an. Teh instan ada yang mempunyai pelbagai rasa seperti vanila, madu, buah-buahan atau dicampur serbuk susu.

Perkembangan zaman memperlihatkan budaya meminum teh tanpa melihat khasiat seperti kegemaran minum teh tarik tanpa mempedulikan khasiat teh yang diminum dan boleh membahayakan kesihatan pengamalnya.

Kerana itu penulis melihat bahawa kembali kepada mengamalkan teh cina dalam bentuk rasa tradisional adalah satu amalan yang baik untuk menghindakan beberapa penyakit populer seperti diebetis dan sebagainya.

Berikut ini adalah beberapa peratan dan panduan umum dalam penyediaan teh cina untuk panduan pembaca sekalian. Namun perlu diingat khasiat teh tidak akan berkesan sekiranya ianya tidak menjadi minuman rutin kepada peminum.


Beli teh kuanying yg di bungkus kecil spt ini
Penapis dan teko kaca kecil untuk masukan the yg sedia di minum
Set penyepit kayu untuk sepit cawan panas semasa cuci dan pengoret teko untuk bersihkan daun teh
Cawan kecil, pilihan pelbagai warna dan corak
Teko teh, ada mahal ada murah
Pemanas air automatik
Cara penyediaan...setelah air dah mendidih betul tuangkan air ke dalam teko yg telah dimasukan daun teh. Yg pertama jgn pakai lagi tuang dan buang kerana kali pertama untuk bersihkan daun teh
Tuangkan teh dgn letakan penapis di teko kaca....
Teh tadi siap diminum dan tuangkan ke cawan kecil..awas baru tuang agak panas dan tunggu sebentar sebelum minum...pastikan jgn terlalu penuh..itu amalan org cina kerana ada baikkan supaya mudah minum dan peganga cawan
Belilah tempat penyediaan teh spt ini, dan ada yg pelbagai bentuk, mahal dan murah ....semuanya ok.....selamat mencuba
Cara bersihkan teko teh dgn guna set pengorek kayu untuk jkeluarkan dauh the yg dah kembang
Jaga kebersihan, cuci semua alat selepas minum. Bagi memudahkan penyediaan seterusnya....selamat mencuba.

Tiada ulasan: