25 November 2010

Kenyataan Media : Sistem Merit Dicadangkan Untuk Kurangkan Kemalangan

PARIT BUNTAR, 25 November 2010.

Parlimen diberitahu bahawa sebanyak 81,733 kes kemalangan jalan raya melibatkan 1,174 kematian direkodkan semasa Ops Sikap sempena sambutan perayaan Aidilfitri dari tahun 2006 hingga September tahun ini, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Terdapat lima negeri yang mencatatkan jumlah kematian tertinggi iaitu Selangor sebanyak 189 kematian, Johor (158 kematian), Perak (120 kematian), Pahang (108 kematian) dan Kedah (102 kematian).

Sehubungan dengan itu suka saya untuk mengeluarkan kenyataan seperti berikut :-

1. Jumlah kemalangan tersebut adalah dalam jumlah yang membimbangkan dan serius serta perlu diambil tindakan segera oleh pelbagaipihak untuk mengatasinya.

2. Satu kajian secara terperinci dan menyeluruh hendaklah dilakukan untuk mengenal pasti punca-punca permasalahan sebenar sehingga mengundang jumlah kemalangan yang besar itu.

3. Sesungguhnya pendidikan tentang pemanduan berhemah mestilah ditingkatkan dari masa ke semasa dengan program yang dilakukan secara bersepadu dan terancang termasuk dalam kaedah pemberian lesen memandu.

4. Selain itu saya cadangkan supaya sistem merit kepada pemegang lesen
memandu disegerakan untuk memastikan mereka lebih bermoral dan berdisiplin semasa memandu. Setiap pemegang lesen memandu dibekalkan sejumlah mata/merit dan akan dipotong setiap kali dia terlibat dengan pelanggaran undang-undang dijalan raya. Sekiranya jumlah tersebut habis dalam tempoh tertentu lesennya akan ditarik balik dan proses untuk mendapatkan lesen untuk kali kedua melaui proses yang lebih ketat.

5. Peningkatan akhlak Islam dan moral yang tinggi secara umum tidak dinafikan boleh menyebabkan lahirnya pemandu yang berhemah serta mampu mengurangkan kadar kemalangan.

6. Dengan mengambil faktor-faktor seperti keadaan jalan raya yang tidak kondusif, jumlah kenderaan yang semakin bertambah dan kecuaian pemandu sendiri, pihak kerajaan mestilah melaakukan tidakan yang bersifat segera untuk menyelamatkasn nyawa rakyat Malaysia dari terlibat dalam kemalangan maut di masa akan datang.

7. Pihak kerajaan juga mesti memastikan keadaan kenderaan dan keperluan jalanraya yang lebih selamat supaya dipertingkatkan di masa akan datang sesuai dengan kemampuan kewangan kerajaan. Sekiranya sebanyak 5 biliion ringgit diperuntukkan untuk membina menara 100 tingkat, kenapakan kerajaan tidak mahu melalukan sesuatu yang seumpamanya untuk kepentingan rakyat bagi mengurangkan jumlah kemalangan dan menyelamatkan nyawa rakyat.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
Ketua Penerangan PAS Perak

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tak perlu merit yang penting kerajaan BN kena ditumbangkan