12 November 2010

MEROKOK HARAM DISISI ISLAM : Jom Sama-Sama Kempen

04 Zulhijjah 1431 H
Oleh : Mr. President

Sejauh manakah kempen ini dibuat dan bagaimanakah reaksi dan kerjasama dari semua pihak? Jika Merokok Haram, adakah perkara2 yang berkaitan dengannya akan menjadi haram? Membeli, menjual, membawa, membungkus, tolong beli, tolong jual, dan sebagainya sebagaimanya haramnya jika berkaitan dengan ARAK..Fikir dan renungkanlah...

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kita wajarkan syorkan kepada kerajaan untuk memperkenalkan 'Permit Merokok'. Hanya mereka yang memiliki permit sahaja dibenarkan merokok.

Di dalam kandungan permit merokok ini dikenakan permit setinggi RM 5000 setahun, had-had tempat untuk merokok, selain memerlukan laporan kesihatan untuk membolehkan mereka memperolehi permit ini.

Jika berlaku pelanggaran permit, maka pemegang permit tidak dibenarkan merokok dan dikenakan khidmat sosial.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,boleh x saya mengambil artikel yang bermanfaat ini untuk disiarkan di dalam blog saya,,,,,,

cikgu berkata...

Haji mabrur bermaksud haji yang dapat mengubah sikap seseorang. Seseorang yang telah menunaikan haji, jika berjaya mengubah sikapnya dari sikap-sikap lama kepada sikap-sikap yang baru, pastinya yang lebih baik, akan diberi Allah haji mabrur. Sebaliknya, jika tiada berlaku perubahan sikap, manakan dapat haji mabrur.
Ketika mengerjakan haji di Mekah dahulu, kita telah mematuhi segala hukum-hakam yang ditetapkan. Kita mematuhi yang wajib dan meninggalkan yang haram dan yang makruh seklipun kita tidak lakukan. Sejauh mana kita mematuhinya di Mekah dahulu, sepatutnya kita kekalkan kepatuhan kita apabila sudah kembali ke tanahair. Jika ini dapat kita lakukan maka kita sudah dikiran melakukan perubahan sikap dari pekerjaan haji kita. Kita tidak lagi melakukan perkara-perkara yang makruh sekalipun.
Merokok, hukumnya makruh, baik jika ditinggalkan. Selepas kita menunaikan rukun Islam ke-5, seharusnya kita sudah meninggalkan tabiat merokok kerana ini dilarang, walaupun hukumnya makruh sahaja. Jadi bagi mempertingkatkan keimanan kita, ke arah mengharap haji mabrur, wajar sangatlah kita tinggalkan tabiat merokok ini. Untuk permulaan, ambillah usaha untuk melakukannya walaupun dengan beransur-ansur. Moga beroleh mabrur.

Almanurisma berkata...

Laa..nak susah apa..dah haram..penguatkuasa nampak saja orang merokok, tangkap saman..buat mcm hukuman kalau sesiapa minum arak...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu,
Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa bahawa MEROKOK ini adalah HARAM. Apasal pulak cikgu kata MAKRUH. Tak mau terima terpulang, tapi jangan pulak dakwa masih MAKRUH.
Wallahhuaklam