20 Disember 2010

Ekuti isi rumah ganti ekuiti asas bangsa

14 Muharam 1432H
Oleh : Mohamad Zainal Abidin Hussin

KEPALA BATAS, 19 Dis: Reformasi ekonomi terpenting yang bakal diperkenalkan Pakatan Rakyat ialah menukar sasaran daripada ekuiti asas perkauman amalan Barisan Nasional sekarang kepada ekuiti isi rumah untuk semua rakyat.

"Ekuiti asas perkauman seperti diamalkan sekarang telah menyebabkaan penderitaan rakyat kerana pemimpim-pemimpim Umno dan Barisan Nasional menyelewengkan pembahagian ekonomi atas nama kaum untuk suku sakat mereka," kata Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke ketika membentangkan kertas kerja utama Konvensyen Pakatan Rakyat di sini hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Rasah memdedahkan Malaysia sedang berhadapan dengan krisis ekonomi yang serius akibat corak pemerintahan yang mengenepikan hasrat rakyat.

"40 peratus rakyat Malaysia sekarang berpendapatan RM1500 sebulan dan berada di bawah paras kemiskinan dan daripada kumpulan ini tiga per empat adalah dari kalangan orang Melayu," katanya.

Lebih parah kata beliau, 34 peratus rakyat negara ini mendapat gaji kurang RM700 sebulan dan dalam keadaan sekarang angka pendapata ini boleh dikategorikan dalam kumpulan miskin tegar.

Anthony turut menyenaraikan tindakan-tindakan yang bakal dilaksanakan Pakatan sebaik diberi mandat mentadbir negara ini.

"Saya mewakili YAB Perdana Menteri kerajaan baru mengumumkan tol dihapuskan, mengembalikan subsidi minyak dan keperluan asas rakyat, Wi-Fi percuma di kawasan bandar dan sub-bandar, menghapuskan penswastaan sektor kesihatan, dan skim satu rumah satu keluarga," kata beliau,

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: