16 Disember 2010

Perkara 44: 'Gantung' semua MP Pakatan

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 16 Dis: Semua ahli parlimen Pakatan Rakyat hari ini keluar dari Dewan Rakyat selepas Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia didakwa menggunakan perkara 44 Peraturan Mesyuarat.

Perkara 44 (4) antara lain memberi kuasa kepada Speaker 'menggantung' ahli parlimen yang ada dalam dewan dengan menyebut nama ahli parlimen tersebut.

Speaker sewaktu kekecohan sedang berlaku, didakwa membuat ugutan terhadap ahli parlimen Pakatan Rakyat dengan mendakwa akan membaca senarai nama semua ahli parlimen pakatan kerana tidak mengendahkan arahannya.

Beliau juga dilihat mengarahkan dan meminta setiausaha dewan mendapatkan senarai nama ahli parlimen Pakatan Rakyat untuk dibaca.

Ekoran itu, dalam keadaan dewan terus kecoh, semua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dewan sebagai protes kepada tindakan Speaker itu.

Bagi Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar, tindakan Speaker itu menggambarkan kelemahan beliau mengawal keadaan dan berniat untuk menggantung semua wakil rakyat pembangkang.

Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli ketika diminta mengulas perkara itu pula berkata, episod yang berlaku hari ini sangat malang dan memalukan.

"Kita minta Speaker membuat beberapa rulling sebelum perbahasan tetapi tidak diendahkan.

"Tetapi oleh kerana dia gagal mengawal keadaan, dia menggunakan kuasanya menggunakan perkara 44 Peraturan Mesyuarat untuk menekan dan mengugut MP Pakatan untuk menggantung mereka walaupun tidak menyebut tempoh," katanya yang juga Bendahari PAS Pusat.

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahudin Ayub pula turut melahirkan rasa kecewa di atas apa yang berlaku di dewan rakyat hari ini apabila Speaker bertindak demikian.

"Kita lihat Speaker guna perkara 44, kita tidak dengar tadi dia guna ke tidak sebab suasana sangat kecoh.

"Kita akan cuba mendapatkan kepastian setiausaha dewan," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Kekecohan hari ini berlaku ekoran MP Pakatan Rakyat membantah usul untuk menggantung Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen Subang, Gombak dan Bukit Gelugor.

Sehubungan itu, semua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang bertindak keluar dewan tidak akan meneruskan persidangan hari ini.

Untuk rekod, hari ini adalah hari terakhir Persidangan Dewan Rakyat untuk Penggal ke-3 Parlimen ke-12 dan akan disambung semula Mac 2011.

Harakahdaily/-

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Itulah umno yang dah semakin bodoh. Kalau dah ahli parlimen tak bolih membawa usul atau usul asyik ditolak tanpa alasan munasabah memang lah si speaker bahalul tu patutnya meletak jawatan. Tapi umno mana ada maruah, yang ada rasuah..... Bila dicabar meletak jawatan apa yang jadi? ... Muka-muka ahli umno ni ingat dunia tak tahu apa yang berlaku dalam dewan tu ... kesian maruah kamu umno!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Per.44?!! 44 "dua kali mati" tu.awat tak gantung sampai mati je diorang tu.kan negara ni be end punya....

Qaseh Bonda berkata...

Dari sudut positif, dewan pasti sunyi tanpa kehadiran wira2 bangsa. Masa tu yang YB2 yang beriman dan berqiblat tentu boleh berfikir dengan waras hidup mereka untuk apa.

Kenapa Allah memilih mereka dan bagi kelebihan kuasa pada mereka untuk memimpin rakyat jelata.

Andai mati menjemput sedang yang di dewan tu ada yang berpenggal2 bermaharalela tanpa suara, tidakkah terfikir untuk membetulkan landasan demi ugama dan rakyat jelata.

Jika benar kita yakin Allah ada dan Allah melihat dan Allah Maha berkuasa, mengapa tidak mengambil peluang bangun menentang kemunkaran yang nyata.

Salam hormat pada YB2 yang takutkan Allah dan cintakan rakyat sepertimana kasihkan pada diri mereka sendiri.