27 Disember 2010

Terengganu : UMNO ganti pimpinan, PAS Bagaimana ?

21 Muharram 1432H.
Drs. Khalil Idham Lim

Pelantikan pengerusi Perhubungan UMNO negeri yang baru melibatkan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang tidak dilantik kembali ke jawatan itu di Terengganu. Tempatnya di ambil oleh menteri besarnya Datuk Seri Ahmad Said, dan timbalan pengerusi, Yahya Khatib Mohamad, iaitu Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Terengganu . Pelantikan ini dilihat menyelesaikan kedudukan Ahmad said yang merupakan satu-satu MB yang tidak memegang jawatan sebagai Pengerusi UMNO di negeri yang masih dikuasai oleh BN.

Mengulas isu beliau tidak lagi dilantik kejawatan itu Hisammuddin berkata beliau akan terus bersama dalam perjuangan biarpun tidak lagi menyandang jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu yang kini dipegang oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said.

Banyak pihak melihat pertukaran di Terngganu adalah akibat kegagalan Hisamuddin menyelesaikan kemelut yang berpanjangan di negeri yang pernah di tadbir oleh Kerajaan PAS pada tahun 1999 hingga 2004 itu.

Sesuatu yang benar dilakukan oleh Najib untuk menaikkan momentum sokongan kepada UMNO untuk menghadapi gelombang PAS di Terengganu yang dilihat memuncak pada masa ini.

Benarlah desas desus yang mengatakan Najib akan melakukan rombakan untuk menghadapi PRU ke 13 yang akan diadakan tidak berapa lama lagi.

Mengulas rombakan kepimpinan Badan Perhubungan UMNO Negeri yang turut menyaksikan beliau tidak lagi memimpin UMNO di Terengganu hari ini, Hishammuddin berkata: "Terengganu pernah jatuh ke tangan pembangkang dan berkat daripada hasil usaha, kerja keras dan kerjasama sesama pemimpin negeri, rakyat Terengganu memberi semula mandat kepada UMNO." "Ia adalah amanah yang digalas dan perlu dipertahankan di mana pemimpin dan rakyat Terengganu perlu menerajui kepimpinan dan menentukan masa depan negeri," katanya dalam kenyataan.

Kerana itu saya juga melihat PAS Terengganu perlu melakukan sesutu untuk menghadapi suatu gelombang baru yang payah untuk dinafikan bila Ahmad Said memegang Pengerusi UMNO negeri.

Kalau Hishammuddin hanya berjaya mengurang 10 budak hitam dalam UMNO negeri kepada 4 orang selama ia memegang jawatan pengerusi UMNO Terengganu , mungkin Ahmad Said akan menyelesaikannya dengan kuasa yang ada ditangannya sekarang sebagai MB dan Pengerusi UMNO negeri.

Pecaturan yang diambil oleh Najib dengan mengorban saudaranya itu dilihat dengan beliau lebih mengutamakan kekuatan UMNO untuk terus kekal sebagai kerajaan di Terengganu.

Kerana itu terlebih lagi kepada PAS yang punya hasrat yang besar untuk kembali berkuasa, tentunya perlu punya pengorbanan yang lebih besar dari itu.

Tiada ulasan: