11 Januari 2011

Sumber Negara Lebih Dari Mampu Tampung Kos Tawaran 100 PR

06 Safar 1432H.

PARIT BUNTAR, 11 Jan : Tawaran 100 hari oleh Pakatan Rakyat setelah meneraju Putrajaya dilihat sebagai turning point rakyat untuk mencuba suatu yang baru dalam mencetus suasana baru yang sejahtera di negara.

Jika semalan Perdana Menteri menyifatkan tawaran ini semata-mata omong kosong, bagaimana pula jika kita menganggap ucapan PM semalam adalah bukan omong kosong kerana ia sarat dengan pembohongan terhadap rakyat.

Bukan omong kosong lagi dengan kenyataan yang mengatakan Najib dangat takut dengan tawaran dari pakatan Rakyat.

“Negara Malaysia memiliki aset yang melimpah ruah, tetapi bajet Negara tidak semuanya sampai kepada rakyat, bukan sahaja hanya untuk kroni BN, bahkan membazir serta tidak sampai kepada rakyat secara adil,” kata Ketua Penerangan PAS Perak, YB Drs. Khalil Idham Lim ketika ditemui di sini.

"Saya sangat kesal dengan cubaan terus menerus dari Najib untuk memperlekehkan tawaran kepada rakyat sedangkan ianya sesuatu yang sangat mudah dan didalam kemampuan kerajaan yang ada sekarang" Jelasnya.

Beliau yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat ketika ditemui menasihatkan PM supaya mengupah akauntan sambilan khas untuk lihat semula bajet beliau yang di bentang di Dewan Rakyat tidak lama dahulu.

Berdasarkan kemampuan kerajaan membina satu MRT bernilai RM40 bilion disamping kos pembinaan Menara Warisan Merdeka yang mencecah RM5 bilion.

Kemudian ditambah pula dengan projek mega bagi membina Wilayah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLFID) yang nilainya mencecah RM26 bilion, tidak lupa juga perutukan RM111 juta untuk projek isteri PM (permata pintar) yang belum diketahui signifikannya, nombor serta jumlah angka bajet diatas adalah lebih dari mampu untuk menampung kos 10tawaran permulaan 100 hari PR.

Umno BN sememangnya tidak mahu meringankan beban rakyat, mereka sering bertindak sehingga memberi kesan dan menghimpit rakyat dari segenap aspek, bahkan situasi lebih parah dengan kedangkalan pemikiran pemimpin tertinggi Umno BN.

“Seksa rakyat tak pernah reda, dalam masa yang sama mereka terus mengharapkan sesutu perubahan hidup yang lebih besar dan menyeluruh" Katanya

"Keran itu tiada tempat dan harapan melainkan kepada pilihan baru dan terbaik iaitu dengan memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk mentadbir negara, dan kami berjanji untuk satu penggal dan lihatlah hasilnya nanti,” katanya.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan walaupun hasil negara melimpah ruah, tetapi kerajaan yang ada (Umno BN) gagal menguruskan negara dengan baik dengan mengakibatkan rakyat melarat.

Sehubungan itu, katanya Pakatan Rakyat Perak menyeru rakyat bangkit menolak pemimpin BN dan berilah mandat baru kepada PAS dan Pakatan Rakyat untuk mentadbir urus Malaysia dengan baik.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

marilah rakyat m'sia semua merubah keadaan kpd yang lebih baik. Allah tidak akan mengubah nasib mereka yang tidak mahu berubah. PRU 13 adalah medah perubahan yang paling baik. Ayuh!!! BN sudah tidak berupaya untuk menambahbaikan keadaan malaysia yg semakin tenat dlm semua aspek.