11 Januari 2011

Yana kembali pada keluarga

06 Safar 1432H.

BAGAN SERAI - Misteri kehilangan pelajar Tingkatan Tiga Sekolah Menengah Abu Bakar Al-Baqir, Intan Liana Abu Bakar, 15, atau lebih mesra dengan panggilan Yana, 3 Januari lalu terjawab apabila remaja itu pulang ke rumahnya tengah hari, kelmarin.

:Ibu, Norhayati Mokhtar, 43, berkata, sejak kehilangan anaknya dilaporkan di dalam akhbar, dia dan suami, Abu Bakar Mustafa, 44, banyak menerima panggilan yang mendakwa terlihat kelibat Yana.

Menurutnya, empat malam berturut-turut dia, suami dan keluarga mencari Yana di Taiping setelah menerima panggilan daripada orang awam namun, masih tidak dapat menemui Yana.

“Pada petang Sabtu 8 Januari kira-kira jam 5 petang, barulah saya menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada Yana yang mengatakan dia ada di rumah emak angkatnya di Pantai Remis.

“Dia menyatakan mahu pulang dan meminta saya menunggunya di Stesen Bas Taiping,” katanya.

Norhayati berkata, dia, suami, keluarga dan jiran segera ke Taiping untuk menunggu tetapi hingga tengah malam dan awal pagi Yana tidak juga muncul.

“Pada jam 9 pagi Ahad lalu, saya menerima mesej sekali lagi daripada Yana mengatakan dia akan pulang dengan menaiki bas dari Pantai Remis ke Taiping dan meminta jangan dihebohkan kepada orang ramai.

“Sekali lagi saya dan keluarga bergegas ke Stesen Bas Taiping untuk menunggu kepulangannya. Kira-kira jam 12.05 tengah hari, Yana turun daripada bas dan terus memeluk saya,” katanya.

Menurutnya, sebaik tiba di Stesen Bas Taiping, dia terus membawa Yana ke Balai Polis Bagan Serai untuk memaklumkan kepulangan anaknya.

“Di balai polis pihak pegawai polis menasihati Yana supaya sentiasa mendengar nasihat kedua ibu bapa.

“Kira-kira jam 2.30 petang Yana selamat pulang ke rumah, ramai keluarga menyambutnya, tetapi dia enggan bergambar sebaiknya terus masuk ke dalam bilik dan tidur,” katanya.

Norhayati berkata, Yana hanya memberitahu pada pagi Isnin 3 Januari lalu, dia tidak ke sekolah, tetapi ke Kuala Parit Haji Taib Dua, Bagan Serai dengan menaiki bas ke Taiping.

“Sampai di Taiping dia naik teksi hingga ke Pantai Remis untuk ke rumah emak angkat yang tidak dinyatakan namanya.

“Semasa di Pantai Remis dia hanya tinggal di dalam rumah dan tidak terjadi perkara yang tidak baik,” katanya.

Katanya, Yana tidak membaca berita kehilangannya di akhbar, kerana ibu angkatnya tidak membeli akhbar.

“Malah Yana tidak dapat menghubungi kami sekeluarga disebabkan telefon bimbitnya tidak berfungsi.

“Kami sekeluarga bersyukur Yana telah pulang dan berterima kasih kepada pihak yang bekerjasama mencari Yana, selepas ini satu majlis kesyukuran akan diadakan,” katanya.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: