24 Februari 2011

AKSB nafi tekanan air punca kebakaran gagal dikawal

21 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 24 Feb: Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) semalam menafikan kebakaran di kuarters Pasukan Gerak Am 8, Pengkalan Chepa Sabtu lalu akibat tekanan bekalan air yang rendah.

Siasatan terperinci oleh Unit Operasi Jajahan Kota Bharu (Timur) dibuat berikutan dakwaan Ketua Umno Bahagian Pengkalan Chepa, Dali Husin, terdapat masaalah bekalan air hingga perkara itu tidak dapat dikawal.

Pengurus Besar AKSB, Mohd Suhaimi Mohd Jusoh, dalam kenyataan medianya berkata, hasil siasatan tekanan air pada pili bomba berdekatan Institut Latihan Perindustrian Pengkalan Chepa dan paip utama AKSB yang mengagihkan bekalan air ke kuarters tersebut pada 10 hingga 15 meter.

“Ianya bersamaan 12 hingga 18 meter tinggi dan ianya menunjukkan bekalan serta tekanan air utama AKSB dalam keadaan baik,”ujarnya.

Menurutnya lagi, kedudukan pili bomba yang paling hampir terletak di SMK Pengkalan Chepa, iaitu kira-kira 300 meter, manakala pili bomba di hadapan ILP kira-kira 400 meter dari kuarters PGA.

Sambungnya lagi, paip utama yang masuk ke kawasan kuarters bersaiz empat inci dan merupakan paip asbestos cement yang lama serta uzur.

“Penghuni juga turut mendakwa berkemungkinan bekalan air tidak mencukupi berpunca dari sistem paip dalaman kuarters yang lama serta tidak ditukar.

“Akibatnya ia akan menjadi tekanan air yang rendah ketika itu,”ujarnya lagi.

Suhaimi seterusnya berkata, setiap penyelenggaraan pili bomba di bawah tanggungjawab Jabatan Bomba dan Penyelamat, manakala AKSB hanya bertindak sebagai pembekal bekalan air sahaja.

Harakahdaily/-
Oleh : Rizal Tahir.

Tiada ulasan: