22 Februari 2011

Artis Daphne Iking peluk Islam

19 Rabiulawal 1432H. [MOD] -
Masih ingat artikel penulis yang bertajuk Daphne Iking: Siapa Yang Curang? Di dalam artikel tersebut penulis ada menyentuh mengenai tragedi Pi Mai Pi Mai Tang Tu yang berlaku antara Daphne, 32, dan bekas suaminya, Ryan Chong Yiing Yih, 32.

Isu kes saman peribadi bekas suami Daphne terhadap lelaki yang dikatakan menjadi punca keruntuhan rumah tangga mereka, Darren Choy,45, kini masih rancak berlangsung di mahkamah.

Belum tahu apa kesudahannya kerana perbicaraan ini seringkali tertunda gara-gara kerjasama yang tidak memberangsangkan daripada pihak tertuduh.

Justeru, kita tinggalkan seketika isu turun naik mahkamah ini, kerana ada sesuatu yang lebih menarik tentang pelakon dan model popular ini untuk dikongsi bersama para peminat.

Bukan isu menghadiri kursus kahwin di Sabah baru-baru ini dan juga bukan cerita hubungan cintanya dengan seorang jejaka Melayu.

Namun apa yang lebih menarik minat penulis ialah isu Daphne Sudah Peluk Islam! Dikhabarkan, semasa Anugerah Sri Angkasa 2010,baru-baru ini jutaan rakyat Malaysia telah mendengar Daphne Iking menyebut “MasyaAllah” dan “Assalamualaikum”.

Bukanlah sesuatu yang mustahil apabila ada selebriti kita yang memeluk agama Islam. Namun, jika benar bagai dikata, penghijrahan wanita ini ke arah sesuatu yang jauh lebih positif wajar diberikan kredit.

Daphne sebelum ini pernah menceritakan tentang dirinya yang cuba berpuasa di bulan Ramadhan. Bukan setakat itu, anaknya Isobel juga sering mengikut pembantu rumahnya yang beragama Islam bersolat dan mengamalkan cara hidup Islam.

Beliau tidak pernah sama sekali melarang wanita Indonesia itu mengajar anaknya mengucap dua kalimah syahadah kerana percaya tidak kira walau agama apa sekalipun,perkara pokok ialah takut kepada tuhan.

Kepada Daphne, jika benar sudah memeluk agama suci ini, jutaan TAHNIAH penulis ucapkan. Kami amat mengalu-alukan kehadiran anda sebagai saudara baru! - MD

4 ulasan:

Ummi Hanie berkata...

alhmdllh jika benar berita ini....:)

Hafriz Mohamad berkata...

Alhamdulillah...

Unknown berkata...

berita angin je tu ....

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah... Revert to her original religion. Joe and muslims all should take care her..