23 Februari 2011

Bau hangit sedarkan suri rumah

20 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KUALA KURAU – Bau hangit yang disedari seorang suri rumah, di sini berjaya menyelamatkan dirinya dari kebakaran membabitkan sebuah rumah dua tingkat di Kampung Haji Amin, Tanjung Piandang, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, Ramzah Rosman, 53, sempat melarikan diri sebelum rumahnya hangus dijilat api.

Ramzah berkata, ketika kejadian, dia tinggal seorang diri di rumah itu, sementara suami dan tiga anaknya keluar atas urusan masing-masing.

“Saya sedang berehat di ruang tamu tingkat bawah rumah, apabila terhidu bau hangit saya terus meninjau ke tingkat atas sebelum melihat ada percikan api berlaku, dalam masa beberapa saat sahaja percikan itu mula menyambar ke beberapa bahagian dinding rumah menyebabkan api marak.

“Saya yang terkejut menjerit dan terus berlari keluar untuk mendapatkan bantuan,” katanya.

Tindakan pantas Ramzah yang memaklumkan kejadian kepada jiran menyebabkan beberapa penduduk kampung berkejar ke tempat kejadian untuk membantu memadam.

Bagaimanapun, usaha hampir 30 penduduk yang cuba memadam api menggunakan baldi melalui sumber air dari parit berhampiran tidak mendatangkan hasil apabila api mula marak.

Kejadian itu mengakibatkan semua peralatan rumah termasuk barangan perniagaan kedai runcit yang diusahakan keluarga berkenaan di tingkat bawah rumah, hangus.

Sinar Harian dimaklumkan, peralatan dan buku sekolah milik cucu keluarga betkenaan turut musnah dijilat api.

Suami Ramzah, Ismail Ali, 54, berkata, ketika kejadian, dia keluar ke Pekan Batu Lima untuk membeli keperluan kedai runcit.

Dia yang dimaklumkan penduduk kampung mengenai kejadian itu segera bergegas pulang ke rumah.

“Perasaan saya begitu terkejut sebaik dimaklumkan mengenai kebakaran ini, namun apa boleh buat, ini sudah takdir, saya berterima kasih kepada semua pihak terutama penduduk kampung yang bertungkus lumus membantu memadam kebakaran,” katanya.

Ismail berkata, ia adalah kejadian pertama berlaku sejak mendiami rumah pusaka itu lebih 40 tahun lalu.

Tiga jentera dengan hampir 20 anggota dari tiga Balai Bomba dan Penyelamat Bagan Serai, Parit Buntar dan Kuala Kurau bersama anggota bomba sukarela dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan.

Api berjaya di kawal kira-kira 30 minit kemudian.

Ismail berkata, buat masa ini, mereka menumpang sementara di kediaman ibu mertuanya yang terletak berhampiran rumah berkenaan.

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Pejabat Daerah Kerian, Pegawai Baitulmal dan Pejabat Agama Parit Buntar bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Pongsu, Sham Mat Sahat tampil mengunjungi keluarga mangsa.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Bagan Serai, Sharudin Ahmad berkata, sumbangan RM1,000 telah diserahkan kepada keluarga mangsa bagi meringankan beban.

Bantuan lanjut, katanya, termasuk usaha mengadakan gotong-royong bagi membaik pulih rumah berkenaan akan dilakukan dalam masa terdekat ini.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: