02 Februari 2011

Mubarak umum berundur selepas pilihan raya

28 Safar 1432H.

KAHERAH: Presiden Hosni Mubarak malam tadi mengumumkan beliau akan berundur dalam masa beberapa bulan lagi sebaik penggantinya dipilih, tindakan yang disifatkan boleh meredakan ketegangan yang semakin memuncak memintanya meletakkan jawatan sekarang.

Pengumuman itu dibuat pemimpin yang sudah berkuasa lebih 30 tahun itu di tengah ketegangan yang menyaksikan lebih satu juta rakyatnya mengadakan tunjuk perasaan terbesar dalam sejarah itu, awal semalam.

Di ibu negara, Kaherah iaitu di Dataran Tahrir, penunjuk perasaan yang berkumpul dan menguasai dataran itu sejak seminggu lalu bersorak meraikan pengumuman Mubarak yang disiarkan stesen televisyen.

Namun sebaik ucapan pemimpin yang berusia 82 tahun itu selesai, ramai yang sangsi sama ada peralihan kuasa itu berlarutan berbulan-bulan lagi sedangkan pembangkang mahu Mubarak segera meninggalkan jawatannya bagi mengelak Mesir dilanda krisis penentangan lebih buruk.

"Keluar, keluar", demikian teriakan sebahagaian penunjuk perasaan yang mahu Mubarak yang kini memasuki pemerintahan penggal kelimanya supaya segera berundur.
Tampil dengan tenang dengan memakai kot dan bertali leher, Mubarak berkata: "Saya berkata dengan ikhlas dan prihatin dengan keadaan yang berlaku sekarang bahawa saya tidak akan mempertahankan jawatan presiden.

"Masanya sudah cukup untuk saya berkhidmat untuk negara dan rakyat.

"Saya kini berhasrat untuk menyelesaikan tugas saya untuk negara dengan memastikan proses peralihan ini berlangsung dalam keadaan aman dan lancar," katanya.

Sinar/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa yahudi israel ajar hosni mubarak cara2 utk kekalkan kuasa &
pengaruh amerika israel di mesir.berambus hosni mubarak & seumpamanya.

Tanpa Nama berkata...

Itu adalah taktik yahudi bagi mengendurkan ketegangan...
Tak perlu bagi masa lagi, sebab kalau bagi masa, pengganti yg akan dicari adalah semestinya calon yg direstui oleh yahudi...

Sial betul jenis pemimpin yg suka bodohkan rakyat ni...