14 Februari 2011

Tanah mendap merbahaya di laluan lebuhraya

11 Rabiulawal 1432H [MOD] -
Laluan di Kilometer 274.8 Lebuh Raya Utara Selatan arah Utara berhampiran susur antara Ipoh ke Jelapang ditutup satu lorong sejauh 50 meter selama dua minggu apabila berlaku mendapan tanah membentuk lubang sedalam empat meter dan seluas 12.96 meter persegi tengah hari semalam.

Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri, Datuk Dr Ir Safry Kamal Ahmad berkata, penyiasatan terhadap kejadian itu bermula hari ini untuk mencari kaedah terbaik pembaikan lubang berkenaan.

“Mendapan tanah ini berlaku daripada kegagalan struktur pembetungan yang merentasi lebuh raya ini. Terdapat rekahan pada pembetung ini menyebabkan air meresap dalam tanah dan mengikut air yang mengalir.

“Kita akan siasat secara menyeluruh sistem pembetungan ini mulai esok dan dalam masa sama mencari kaedah terbaik pembaikan dengan kerjasama Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) dan JKR Perak,” katanya ketika ditemui pemberita ketika melawat mendapan tanah itu di sini.

Menurutnya, kerja pembaikan dijangka siap dalam masa dua minggu melibatkan struktur tanah, parit dan rekahan struktur pembetungan berkenaan.

“Sementara waktu ini, persiapan keselamatan kepada pengguna di seksyen ini diutamakan,” katanya.

Dr Ir Safry Kamal berkata, purata 10,000 kenderaan yang melalui kawasan itu diminta mematuhi papan tanda keselamatan bagi memastikan keselamatan pengguna lebuh raya.

“Laluan ini penting kepada penduduk di bandar raya ini untuk ke Jelapang dan Utara. Pengguna diminta berhati-hati dan memandu dengan kelajuan yang sesuai bagi mengelakkan sebarang kecelakaan dan patuhi arahan papan tanda yang disediakan,” katanya.

Tiada ulasan: