13 Mac 2011

Miskin tetapi mampu salur bantuan untuk tsunami Jepun

07 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KABUL 13 Mac 11: Walaupun salah satu daerah termiskin dan dilanda kekerasan di Afghanistan, namun mampu menawarkan bantuan kemanusiaan sebesar 50,000 dolar AS untuk korban gempa bumi dan tsunami Jepun semalam.
Jumlah dana tersebut telah ditawarkan oleh beberapa pejabat dari Kandahar di selatan Afghanistan, yang dipandang sebagai tempat asal Taliban. Kandahar merupakan salah satu wilayah terburuk oleh kekerasan yang melanda Afghanistan selama 10 tahun berperang.

"Atas nama warga Kandahar, Wali Kota Ghulam Haidar Hamidi mengumumkan 50,000 dolar AS dalam bentuk dana bantuan kepada mereka yang terkena gempa bumi dan tsunami di Jepun," menurut kenyataan dari Gubernur Kandahar.

Jepun telah dilanda gempa bumi berkekuatan 8,9 skala Richter pada Jumaat yang menyebabkan tsunami, mengorbankan ratusan dan ribuan warga yang hilang. Negara berkekuatan ekonomi ketiga dunia itu merupakan salah satu kontributor utama pemberian bantuan rekonstruksi dan pembangunan Afghanistan. Pada 2009, Jepun berjanji akan membantu dana bantuan untuk Afghanistan, yang akan disalurkan hingga 2013. - Antara

Tiada ulasan: