25 April 2011

Pertempuran Masuk Hari Ketiga di Sempadan Thailand

21 Jamadilawal 1432H. [MOD] -




BANGKOK - Tidak ada sebarang tanda gencatan senjata dilaksanakan dalam pertelingkahan antara tentera Thailand dan Kemboja di sempadan negara itu.

Pertempuran yang memasuki hari ketiga bertumpu di Kuil Tamuen di daerah Phanom Dongrak wilayah Surin seawal pukul 9.45 pagi semalam yang menyaksikan seorang anggota tentera Thailand tercedera.

Ketua Tentera Wilayah II Thailand, Leftenan Jeneral Tawatchai Samutsakorn berkata, empat tentera Thailand terkorban manakala 22 lagi cedera sejak pertempuran antara dua pihak tercetua Jumaat lepas.

"Mereka yang menembak dahulu, kami cuma membalas, dan kami hanya menyasarkan anggota tentera sahaja," katanya.

Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva semalam berkata tentera Thailand tidak memulakan pertempuran, tapi mereka mempunyai tanggungjawab untuk melindungi kedaulatan negara dan bertindak balas apabila diserang.

Menteri Luar, Kasit Piromya berkata, beliau sudah berbincang dengan rakan sejawatannya di Kemboja, Hor Namhong menerusi telefon kelmarin dan mereka merancang untuk mengadakan perjumpaan dalam masa empat atau lima hari lagi.

Pertempuran itu berlaku akibat perbalahan tuntutan berhubung satu kawasan tanah kecil di sempadan ekdua-dua buah negara. 

Agensi

Tiada ulasan: