06 Julai 2011

Tindakan Tuanku Mizan hentikan penyalahgunaan kuasa melampau oleh BN

4 Syaaban 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA Pejabat ADUN Titi Serong/
Ketua Sekretariat PR Perak.

Saya ingin menjunjung kasih dan merakamkan rasa terima kasih terhadap DYMM Tuanku Mizan selaku Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong terhadap tindakan tepat kepada hasrat dan suara rakyat melalui BERSIH 2.0 yang memerlukan kepada perhatian jitu dari seorang pemimpin yang berjiwa rakyat.

Tindakan baginda yang sudi untuk menerima mengadap rombongan dari Bersih kelmarin adalah gambaran yang sangat jelas tentang keperihatinan Tuanku Mizan kepada suasana politik negara yang bagi saya sangat pincang dengan penyalahgunaan kuasa yang melampau oleh UMNO dan BN bagi kekal berkuasa.

Sesungguhnya seruan dari Baginda supaya kedua pihak berunding untuk menyelesaikan masalah adalah nasihat yang terbaik untuk pihak kerajaan BN yang telah menutup pintu rundingan dengan berdepan dengan rakyat secara kekerasan serta boleh mengundang kepada suasana tegang yang tidak diingini oleh semua pihak.

Sebaliknya saya beranggapan Najib tidak bertanggung jawab terhadap Yang Dipertuan Agong sebagai penasihat utama Tuanku Mizal Zainal Abidin apabila reaksi negatifnya yang melampau terhadap BERSIH 2.0 yang disifatkan sebagai mengeruhkan lagi keadaan.

Najib Razak dilihat sebagai seorang pemimpin yang bukan berjiwa rakyat dan tidak mampu memimpin rakyat yang mahukan perubahan dalam Negara khususnya dalam tuntutan piliharaya yang dikemukakan oleh Bersih

Penasihat yang peka dan berkhidmat secara penuh dedikasi sepatutnya peka dengan kehendak rakyat yang mahukan pembelaan yang sewajarnya, bukan mengarahkan seluruh media dan jentera kerajaan supaya membenci BERSIH 2.0.

Perdana Menteri sebagai Penasihat Utama kepada Tuanku Mizan telah gagal melaksanakan tanggungjawabnya dengan memfitnah BERSIH 2.0 dan mencetuskan rasa benci rakyat yang tidak tahu isu perhimpunan ini sehingga membawa kepada tindakan zalim kepada rakyat yang memakai baju bersih dengan ditangkap Polis secara sewenang-wenangnya..

Najib Razak telah melakukan kesilapan besar terhadap seluruh rakyat Malaysia apabila hanya bersikap membisu dengan kenyataan Hisyamudin Hussien yang telah mengeluarkan kenyataan bahawa BERSIH 2.0 adalah pertubuhan haram dan segala yang berkaitannya haram.

Dalam hal ini Tuanku Mizan telah menilai hal serta isu yang diperjuang seluruh NGO-NGO yang bernaung dibawah BERSIH 2.0 dengan penilaian yang adil lagi saksama.

Rakyat seharusnya menilai reaksi Perdana Menteri yang tidak betul ini apabila timbul rasa tidak setuju dikalangan rakyat terhadap dengan tindakan kerajaan dalam pengurusan pilihan raya melalui BERSIH 2.0.


DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 5 JULAI 2011.

2 ulasan:

otaklunyai berkata...

DAULAT TUANKU!!!

Tanpa Nama berkata...

senang aje PRU 13 x lama lg kita pastikan PRU ke 13 ni adalah yg tertakhir buat umno/bee end cukuplah 53 thn memerintah dgn tindakan pihak berkuasa ke atas rakyat yg menyokong bersih menmbhkan lg kebencian rakyat terhadap k'jaan yg ada dan mengurangkan lg jangka hayat parti pemerintah.Sedangkan KDYMM SDP telah menitahkan supaya di adakan rundingan bg mencari jalan penyelesaian dan k'jaan juga jgn hampakn AMANAH rakyat yg memilih k'jaan yg ada kini, YDPA kata begini manakala k'jaan pulak kata begitu...ntahlah malaysiaku....