06 Julai 2011

PAS Sarawak Condemn Zulhaidah Arrest for Wearing BERSIH T-Shirt

4 Syaaban 1432H. [MOD] -

MIRI: Exco Angkatan Muda Keadilan (AMK), Parti Keadilan Rakyat, Zulhaidah Suboh ditahan di Lapangan Terbang Miri petang semalam kerana memakai baju-T berwarna kuning dengan tulisan BERSIH yang disifatkan sebagai mempromosikan perhimpunan haram 9 Julai ini, sekali gus menjadikannya tangkapan pertama di Sarawak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Piasau, Ling Sie Kiong yang bertindak sebagai peguam beliau turut mengesahkan mengenai penahanan Zulhaidah, ketika ditemui di Balai Polis Pusat Miri di sini petang semalam,Zulhaidah yang tiba di Lapangan Terbang Miri sekitar jam 1.40 petang semalam, ditahan dan disoal siasat sebelum dibawa ke Balai Polis Pusat Miri pada jam 3.15 petang.

Menurut Ling, Zulhaidah dihadap ke Mahkamah Majistret jam 8.30 pagi ini untuk ditahan reman. Berdasar maklumat terkini,Zulhaidah ditahan reman selama tiga hari lagi. Ketua Penerangan PAS Sarawak,Sdr Azwani dan Ketua Pemuda ;Mohd Arif;turut berada di perkarangan Kompleks Mahkamah pagi ini.

Dalam kenyataan ringkas,Ketua Penerangan PAS Sarawak kesal dengan tindakan penguasa menahan seorang wanita dan berstatus ibu hanya sekadar kerana memakai T-Shirt kuning.Ini merupakan satu usaha menakutkan rakyat,namun beliau yakin desakan dan ugutan sebegini akan meningkatkan simpati dan sokongan rakyat pada BERSIH dalam memperjuangkan satu pilihanraya yang adil dan bersih

Bagi beliau,Parti Islam Se-Malaysia PAS menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong pada hari Ahad 3 julai 2011 mengenai isu perhimpunan aman BERSIH 2. Seluruh kepimpinan PAS merasa amat berbesar hati dengan keprihatinan dan perhatian yang diberikan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sebagai pelindung keluhuran perlembagaan negara dan lambang berdaulat negara kita ini.

Titah Seri paduka Baginda Tuanku bahawa dalam setiap permasalahan yang timbul, sebagai masyarakat yang bertamadun kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara rundingan dan tidak mengikut perasaan. Ini adalah amat tepat sekali dalam merungkai perkara yang dibangkitkan, iaitu pembaharuan terhadap keseluruhan sistem pilihanraya bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini. Maka sewajarnya tangkapan sebegini tidak berlaku dan PAS Sarawak menuntut segera pembebasan Puan Zulhaidah.

pas miri/-

Tiada ulasan: