10 Ogos 2011

Pemberian bonus tanda PRU ke 13 semakin hampir.

10 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Kerajaan persekutuan bermurah hati terhadap penjawat awam dengan rasminya telah mengumumkan untuk memberikan bonus . Kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam .

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan juga bersetuju memberi bayaran khas sebanyak RM500 kepada pesara kerajaan.

Saya ingin memberi pandangan bahawa jika benar Najib Razak fikir perihal kepayahan rakyat, mengapa mengumumkan langkah yang cuma penyelesaian masalah bersifat sementara. Pejawat awam sepatutnya menikmati gaji yang lebih selesa dAlam keadaan mereka telah melakukan pengorbanan dan prestasi kerja yang baik bagI membantu pembangunan negara.

Tawaran yang lebih menyeluruh dengan menawarkan tambahan gaji sebanyak RM500 bagi setiap guru seperti yang ditawarkan dalam tawaran 100 hari Buku Jingga membuktikan Pakatan Rakyat mempunyai persiapan yang cukup bagi memperkenalkan dasar yang lebih baik kepada penjawat awam.

Hakikatnya jumlah bonus yang diperuntukkan kerajaan ini cuma sebilangan kecil dari wang rakyat yang telah dikikis BN selama ini. Pemimpin UMNO-BN dan elit Umno telah hidup senang setelah rakyat merana dengan tekanan dan bebanan kewangan.

Bagi saya ini cuma sejumlah wang pendahuluan yang digunakan Najib Razak terhadap penjawat awam bagi memancing undi meraih simpati menjelang PRU13 yang bakal menjelang dalam tempoh terdekat.

Perkembangan terbaru ini telah membuktikan kepada kita bahawa BN amat terdesak kerana sokongan terhadapnya makin merosot.

Saya amat yakin bahawa PRU 13 telah amat hampir, mungkin September atau juga mungkin Oktober ini, yang pastinya petanda sudah amat jelas tambahan pula telah berlaku satu berita yang mengejutkan bila SPR telah mendaftarkan "Kampung Baru" sebagai pengundi yang sah.

SPR sudah tidak cukup PATI untuk dijadikan pengundi BN sehingga mendaftarkan kampung sebagAi pengundi barunya.

Projek mempertahankkan kuasa BN di kerusi Parlimen dan DUN melalui pengundi hantu amat dahsyat dirangka dengan terancang melibarkan agensi terpilih, ini juga sebagAi petanda bahawa PRU 13 makin hampir dan dalam masa yang sama UMNO-BN amat terdesak untuk mendapat undi setelah melihat sendiri sokongan rakyat yang tidak berpihak kepada mereka, akhirnya, maruah negara dan taraf kewarganegaraan digadai begitu sahaja.

Justeru itu keselesaan bersifat sementara dengan bonus separuh bulan bukanlah jawapannya muktamad untuk memberi keselesaan kepada rakyat dalam berbelanja, penjawaat awam dan rakyat mesti bangkit untuk mengubah kerajaan kepada kerajaan Pakatan Rakyat bagi menyelamatkan Negara Malaysia yang berada dalam bahaya.

Saya yakin Pakatan Rakyat mampu merlakukan banyak dasar berkebajikan bagi membela nasib penjawat awam bila kita berkuasa nanti.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 10 Ogos 2011

Tiada ulasan: