10 Ogos 2011

SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) Mesti Guna Data Dari JPN (Jabatan Pendaftaran Negara)

10 Ramadhan 1432H. [MOD] -
PAS Miri

Kita mencadang dan mendesak SPR agar menggunakan sepenuhnya nama pengundi dari data JPN agar selari dengan nama dan alamat tempat pengundi. Dengan adanya maklumat terus dari JPN kerja pembersihan nama-nama pengundi dan mereka yang belum mendaftar serta rekod kematian seseorang pengundi dapat dikemaskini dengan mudah dan cepat.

Sepatutnya pihak SPR tidak perlu bersusah payah menggunakan nama yang ada dalam senarai pengundi sekarang sekiranya mereka mendapatkan terus nama serta alamat pengundi daripada JPN. Dengan cara ini rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas akan secara automatik jadi pengundi. Dengan mengunakan program yang boleh menyusun nama mengikut abjad dan tarikh lahir maka dengan mudah pihak SPR menyusun nama-nama pengundi mengikut tarikh lahir serta tempat mengundi masing-masing tanpa bersusah payah untuk membersih cara sekarang dimana nama-nama dalam senarai tersebut kemungkinan besar banyak yang meragukan.

Apa yang menjadi persoalan sekarang mengapa SPR masih berdegil dan berdolak dalih untuk mendapatkan nama pengundi terus dari data JPN sedangkan apabila seorang yang hendak mendaftar jadi pengundi pun mesti mendaftar mengikut nama dan alamat seperti dalam kad pengenalan (MyKad) yang di keluarkan oleh JPN.

Kerja SPR akan lebih mudah bila dapat 'download' terus nama pengundi dari data JPN. Lainlah kalau SPR ada agenda tertentu sehingga menyusahkan rakyat yang membuat bantahan dikenakan rm10 setiap seorang apabila buat bantahan.

Sepatutnya SPR yang membayar ganjaran untuk seseorang yang bekerja membersihkan nama pengundi yang meragukan dalam senarai SPR bukan sebaliknya.

Sungguh menghairankan mengapa SPR bersusah payah masih mahu mengekalkan nama dalam senarai pengundi sekarang sedangkan banyak masalah yang timbul dan meragukan dalam senarai nama pengundi yang digunakan oleh SPR sekarang.

Adalah lebih baik SPR jangan berdolak dalih lagi sekarang, gunakan saja nama pengundi terus dari data JPN untuk mengurangkan masalah nama pengundi yang bukan rakyat Malaysia. Sekarang kita menuju ke arah globalisasi bukannya mundur kebelakang dalam menggunakan kemudahan ‘Internet access’ yang mudah,cepat serta tepat.

Kita mendesak agar pihak SPR mengambil serius tentang masalah ini sebelum pilihan raya umum ke 13 diadakan nanti dengan mengunakan nama dan nombor kad pengenalan yang selari dengan data JPN daripada menggunakan senarai nama yang ada dalam SPR sekarang yang penuh dengan berbagai masalah serta meragukan. Kita juga minta agar pihak JPN
pastikan nama dalam data mereka juga bersih dari unsur-unsur yang meragukan. Ini untuk mempastikan tiada nama pendatang asing mendapat taraf warga negara secara haram jadi pengundi.

Soal sama ada mereka yang berumur lebih dari 21 tahun ke atas mahu mengundi atau tidak terserah pada hak masing-masing yang penting nama pengundi dalam senarai SPR mesti selari dengan data nama dalam JPN sekurang-kurangnya dapat membersihkan nama-nama yang tidak wujud dalam data JPN seperti yang di temui sekarang. Sekiranya pihak SPR dapat laksanakan tuntutan ini sekurang-kurangnya SPR sudah memenuhi sebahagian kecil dari tuntutan rakyat melalui ‘Bersih’.

Kerjasama dan tindakan segera dari pihak SPR sangat kita hargai demi keselamatan dan masa depan rakyat negara ini Kalau dibiarkan pendatang asing mendaftar sebagai pengundi ini sangat merbahaya kepada penduduk Malaysia. Sekiranya perkara ini berlaku kemungkinan besar suatu hari nanti apabila rakyat asing yang sudah mendapat taraf warga negara secara haram itu akan menuntut hak dan akan menguasai negara
ini dengan sewenang-wenangnya dan rakyat Malaysia akan jadi menumpang di negara sendiri.

Kita mahu SPR dan JPN bebas dari cengkaman pengaruh mana-mana parti politik. Apa yang penting adalah menjalankan tugas dengan jujur,amanah dan bertanggungjawab.

Semoga mendapat perhatian dan kerjasama yang sewajarnya dari pihak SPR dan =PN.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

Tiada ulasan: