10 Ogos 2011

Sebuah syarikat meyumbang Muhyiddin kata Malaysia capai standard negara berekonomi maju

10 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Saya ingin mengutarakan pandangan terhadap kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin baru-baru ini dengan katanya kita telah mengecapi kemajuan dan pembangunan ekonomi negara, justeru rakyat perlu berterima kasih kepada kerajaan UMNO-BN.

Dakwaan beliau sebenarnya bukannya kayu ukur yang sebenar dan tepat, kata Muhyiddin Yassin negara ada ramai dermawan dan ini petanda bahawa Malaysia telah mencapai standard negara berekonomi maju, ini tidak benar dan ia satu penilaian yang sangat dangkal.

Jumlah sumbangan sebuah syarikat cuma sebanyak RM5,000 kepada Rumah Amal Kasih Bestari, dan ini telah menggambarkan kepada kita bahawa rakyat digula-gulakan dengan berita yang sengaja diperbesarkan, sepatutnya bantuan lebih besar dihulurkan oleh pihak kerajaan sendiri dan memberi perangsang kepada pihak korperat dan individu lain memandangkan mereka anak yatim yang tiada keluarga.

Umno-BN memperdaya rakyat dengan pemberian jumlah wang yang sedikit, kemudian minta rakyat berterima kasih, malah pada hari tersebut dermawan yang dikatakan ramai cuma melibatkan satu pihak iaitu EDEN Inc. Berhad. Bagaimana beliau boleh mengatakan ramai, ini satu bentuk pembohongan terhadap rakyat.

Isu sebenar yang cuba ditutup rapat oleh Umno-Bn ialah wujudnya sejumlah besar pemimpin (BN) kerajaan yang telah sekian lama mengamal rasuah dan salahlaku kuasa menjadi punca utama Negara mengalami kemelesetan ekonomi.

Sebenarnya dakwaaan ekonomi Malaysia sedang merudum berfakta di mana data terbaru dilaporkan bahawa nilai pasaran saham di Malaysia terus merudum dengan dianggarkan RM31 bilion ‘terhakis’ dari Bursa Malaysia malah nilai tersebut telah mencecah lebih RM65 bilion sejak Isnin lalu dan ini sangat membimbangkan.

Kemajuan dan pembangunan ekonomi Negara amat berkait rapat dengan pemimpin yang bersih dan adil, Umno-Bn gagal membuktikan mereka adil dan bersih, justeru saya menyeru supaya rakyat berubah kepada PR .

Drs Khalil Idham Lim
Parit buntar, 10 ogos 2011

Tiada ulasan: